Kocмичecĸoтo cъcтeзaниe нa милиapдepитe ce пpeвpъщa в ĸaтacтpoфa
Нито една компания за космически туризъм все още не е разкрила цените на билетите
За няколко милиардери 2021 г. минава под надслова за "завладяване" на Космоса и иначе казано старт на космическия туризъм, пише money.bg, позовавайки се на Forbes.
Обществената реакция срещу начинанията им и тяхната екстравагантност става все по-свирепа и вероятно ще ограничи бъдещето на космическия туризъм.
Един от милиардерите, които се впускат в това състезание е британецът Ричард Брансън.Сънародниците му обаче не виждат идеята като добра. 75% от гражданите в Обединеното кралство смятат, че богаташи като Джеф Безос, Илън Мъск и Ричард Брансън, "трябва да съсредоточат ресурсите си върху проблемите, пред които е изправена Земята, като изменението на климата и други, преди да обърнат поглед към Космоса", сочи проучване.
Смята се, че първата ракета на Blue Origin на Безос произвежда 75 тона емисии за 11-минутния си полет. Това е повече произведените емисии на човек през целия му живот. Пътуването с такава ракета струва между 200 000 и 300 000 долара - само единият билет, съобщават от компанията през 2018 г.
Компанията на Брансън Virgin Galactic на Брансън също не е изключение. По време на полета на милиардера до Ксомоса са произведени по около 5 тона въглеродни емисии на турист, според Федералната авиационна администрация на САЩ. Пътешествието струва приблизително колкото това на Blue Origin.
Нито една компания за космически туризъм все още не е разкрила цените на билетите, дори SpaceX на Илън Мъск, чиято първа космическа мисия беше осъществена през септември след три дни в орбита.
Изливането на толкова много богатство за туризъм, който води до производството на толкова много въглеродни емисии, е сериозно критикувано и то на фона на климатичните промени.
Подобни опасения бяха изложени и по време на Конференцията на ООН за изменението на климата COP 26 през ноември. Британският астронавт Тим Пийк дори заяви, че разочарован от това как пътуването в Космоса се смята за луксозно изживяване".
За космическите компании Virgin Galactic, Blue Origin, Space X и други стартиращи компании, това може да означава вреда върху бъдещето на техния бизнес.
Акциите на Virgin Galactic изтриха над половината от стойността си след първия полет на компанията през юли. Брансън дори продаде 300 милиона долара от собствените си акции, а следващият космически полет беше отложен за следващата година.
Акциите на Blue Origin не се търгуват публично, а слухове, че компанията може да стане публична се оказаха нищожни.
Някои космически стартъпи вече се опитват да се възползват от негативната реклама, съсредоточена върху тези компании. Space Perspective например предлага пътуване с "нулеви емисии", за което ще се използва "космически балон, вместо ракети".
Компанията Blue Origin твърди, че за да "запазим Земята, трябва да отидем в Космоса, за да използваме неограничените му ресурси и енергия". Virgin Galactic твърди, че ракетите на компанията са за "многократна употреба".
Милиардерът Джаред Айзъкман пък заяви, че пътуването му на борда на Inspiration4 е събрало средства за детската болница St. Jude в Мемфис.
Космическите пътувания едва ли ще бъдат прекратени, заради общественото мнение. Все пак това е въпрос на милиарди долари. Японския милиардер Юсаку Маезава наскоро завърна на Земята, след 12-дневно пътуване с космически кораб "Союз" до Международната космическа станция. Пътуването беше подготовка за планираната му мисия около Луната с ракета SpaceX през 2023 г. Маезава си търси осем души, които да се присъединят към него в тази мисия.