Могат ли мобилните оператори да начисляват такси за покупки на приложения, които не сме искали
За разлика от онлайн магазините обаче, отделните производители на мобилни приложения предлагат и заплащане директно към мобилния оператор
„Никога не съм ползвал устройства на Apple и не съм имал достъп до техния магазин, а мобилните оператори ми начисляват такси и дори от самият оператор не могат да ми обяснят как точно се е случило и от какво са получени големите сметки.” Това разказва Ивайло Иванов, който твърди, че е станал жертва на измама, посредством мобилния си номер, цитиран от TrafficNews.
„Това е поредната измама със съдействието на мобилните оператори и този път измъкване няма. И компенсация няма”, допълва още мъжът.
„От операторите обясняват, че децата нещо са направили, че нещо сме натиснали и сме се абонирали за някакви СМС-и, приложения, игри и ни таксуват по 19.99 лева”, разказа още Иванов.
Възможно ли е всъщност мобилните операторите да ни лъжат, като ни начисляват такси за приложения и игри, без да сме ги закупили и без да сме се абонирали?
Еми не, не е възможно.
Живеем в свят, който се основава на техниката и мобилните технологии заемат една доста голяма ниша в него. Редица продукти и услуги се закупуват директно от интернет и се плащат електронно. Едно от нещата, които може да си „купим” са игри или допълнения към тях, различни видове приложения, че дори и запознанства с красиви жени.
За разлика от онлайн магазините обаче, отделните производители на мобилни приложения предлагат и заплащане директно към мобилния оператор. Това е така, защото за да имате достъп до тези продукти и услуги, е важно да имате удобен начин за плащане.
Вместо да използвате банкова карта или други електронни платежни системи, можете просто да свържете своя мобилен номер с акаунта си (например в Apple) и да използвате мобилния си абонамент или предплатена карта за плащане на покупките си. По този начин някои хора смятат, че плащането е по-сигурно, защото не предоставят данните на банковата си карта или разплащателна сметка, което намалява риска от изтичане на финансова информация и злоупотреби с техните данни.
Как става плащането?
Процесът на плащане е бърз и лесен. След като свържете своя мобилен номер с акаунта си в Apple, всички покупки, които направите чрез Apple Store, iTunes Store, App Store или други платформи на Apple, ще бъдат автоматично добавени към вашата мобилна сметка или извлечени от предплатената ви карта. Няма нужда да въвеждате повторно информацията си за плащане всеки път, когато правите покупка, което спестява време и усилия. Естествено при първото въвеждане се получава СМС или код за потвърждение, тоест няма как да заплатите нещо, без да се съгласите с него.
Важно е да се знае, че много често, когато се направи абонамент за нещо и се начислява месечна такса за съответна услуга, то това се случва автоматично на точно определената дата. Например ако сте се абонирали за дадено платено приложение за гледане на спорт и месечният абонамент е 19,99 лв., то ако не искате да плащате повече трябва да влезете в приложението и да го прекратите.
В интернет ни атакуват и много реклами за запознанство и еротични чатове и ако решим да се доверим да разговаряме с някоя добре изглеждаща дама, която ни казва, че е самотна, то е добре да знаете, че всяко изпратено съобщение ще ви струва 6 лв, с ДДС. И да това е измама, наподобяваща на импулсните телефони от близкото минало, но малко по-модерно. И за това не са виновни мобилните оператори, защото те просто позволяват плащането.
Как може да избегнем подобни нежелани такси?
Така наречените СМС-и с добавена стойност могат да бъдат забранени по няколко начина. На първо място можете да се свържете с мобилния си оператор и да изискате да ви бъдат забранени от него. На второ място може да потърсите в настройките на телефона си и да забраните СМС-и, които могат да начислят допълнителни такси. Важно е да знаете, че и в двата случая няма да можете да изпращате съобщения за паркиране и ползване на „Синя зона” например, защото това също се отчита като СМС с добавена стойност.
Ако забележите неестествено големи сметки на мобилните си телефони, винаги може да изискате разпечатка или допълнителна информация, за да разберете кое точно е причината за това. На второ място може да проверите СМС-ите си, входящи и изходящи, и да видите дали нямате направен абонамент за нещо (обикновено това става с отговор ОК на кратък номер).
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук