Международна група астрофизици, водена от специалисти от университетите в Берн и Женева, откри две екзопланети близо до звездата TOI-1266, червено джудже в съзвездие, разположено на 120 светлинни години от Земята.

Откритието е направено, включително чрез наблюдения на космическото пространство в обсерваторията SAINT-EX в Мексико.

Както Бернският университет отбелязва на своя уебсайт, червените джуджета са най-студеният тип звезди, така че водата е потенциално възможна на близките планети. "Разстоянието между екзопланета и нейната звезда е ключов фактор за нейното откриване.

Колкото по-близо са те една до друга, толкова по-големи са шансовете за астрономите да открият планетата от Земята", обясниха учените.

Екзопланетите TOI-1266b и TOI-1266c са по-близо до своята звезда от планетите на Слънчевата система по отношение на Слънцето и правят пълна обиколка около нея съответно за 11 и 19 земни дни. Тяхната звезда е много по-студена от Слънцето, така че температурата на повърхността по-далеч от нея TOI-1266c е сравнима с температурата на Венера, като се има предвид, че TOI-1266c е седем пъти по-близо до своята звезда, отколкото Венера до Слънцето.

И двете планети имат сходна плътност, според университета в Берн. Според учените те могат да бъдат съставени наполовина от скали и метали, половина от вода.

Размерите на планетите обаче са много различни една от друга. Диаметърът на TOI-1266b е почти два пъти и половина по-голям от диаметъра на Земята и по този начин той принадлежи към класа на "мининептуните", а TOI-1266c принадлежи към класа "супер-Земя": той е повече от един и половина пъти по-голям от Земята. Експертите смятат, че наличието на различни класове екзопланети в една система отваря големи възможности за изучаване на тяхното взаимодействие.

Резултатите от техните изследвания в астрофизиката са публикувани във френското научно списание Astronomy and Astrophysics.