Ако гравитацията внезапно изчезне, перспективата да отплавате в Открития космос далеч няма да е най-сериозният от вашите проблеми. Физикът Джей Баки, бивш астронавт на НАСА, разказва за влиянието на отсъствието на гравитация върху човешкия организъм в кратка видеолекция в рамките на образователния проект TED-Ed.
По думите на Баки нашият организъм е адаптиран към силата на земното привличане. Ако човек прекара известно време в условията на изменена сила на тежестта &ndash; например на борда на космическа станция &ndash; неговият организъм започва да се изменя.&nbsp;<br /> <br /> Известно е, че членовете на екипажи на космически кораби за времето на експедицията губят костна маса и мускулен тонус. Изменения търпи и вестибуларният апарат.<br /> <br /> Липсата на гравитация води след себе си и други проблеми, обяснява д-р Кевин Фонг в сп. Wired. По не съвсем ясни за учените причини количеството еритроцити в организма спада, което води до така наречената космическа анемия.<br /> <br /> Раните зарастват по-дълго, имунитетът на организма отслабва. В условията на слаба или отсъстваща гравитация се наблюдават и проблеми със съня. И всичко това се случва само след кратко време, прекарано в Космоса.<br /> <br /> &bdquo;А какво би се случило, ако растяхме в отсъствието на гравитация? &ndash; пита Баки. &ndash; Как биха се развивали частите на нашия организъм, зависещи от силата на привличане, такива като мускули, вестибуларен апарат, сърце и кръвоносни съдове? Можем смело да предположим, че в такъв случай човешкото тяло би еволюирало различно.<br /> <br /> Баки споменава експеримент, в който закрили едното око на новородено котенце. Когато след няколко седмици махнали превръзката, се оказало, че животното не вижда с това око.<br /> <br /> Макар че сама по себе си очната ябълка била физически абсолютно нормална, връзката ѝ със зрителната кора на главния мозък просто не се е формирала, тъй като от окото от самото начало не се подавала никаква визуална информация. Много нагледна илюстрация на поговорката &bdquo;Използвай или ще загубиш&ldquo;. По-скоро и другите органи на нашия организъм биха реагирали на липсата на стимули по същия начин.<br /> <br /> Ако нямаше гравитация, чието действие се налага да компенсират сърцето, мускулите и скелетът, нашите органи биха се развивали по съвсем друг начин. Но в случай на внезапно изчезване на силата на тежестта дългосрочните последствия за организма биха били най-незначителният от нашите проблеми.<br /> <br /> Астрономът Карън Мастърс от университета на Портсмът във Великобритания разказва в колонката си в Ask an Astronomer за това, какви физически явления биха се случили незабавно след изчезването на гравитацията.<br /> Първият проблем, с който ще се сблъска човечеството, се заключава в това, че Земята се върти с голяма ъглова скорост. Представете си, че въртите над главата си връв с тежест на края.<br /> <br /> &bdquo;Да &bdquo;изключиш&ldquo; мигновено гравитацията, е все едно да пуснеш връвта от ръце &ndash; пише Мастърс. &ndash; Всякакви предмети, неприкрепени към земната повърхност, продължават движение по права линия и отлитат директно в Космоса.&ldquo;<br /> <br /> Тези, които в този момент са на улицата, завинаги ще напуснат Земята. Намиращите се в помещения ще имат по-голям късмет, тъй като сградите са вкопани в земята и при изчезването на гравитацията ще останат на място &ndash; или поне за известно време, пише Мастърс.<br /> <br /> Всичко останало, което не е прикрепено достатъчно сигурно към повърхността на Земята, ще се отнесе в Открития космос. Едни от първите ще ни напуснат атмосферният слой, както и водата в океаните, реките и езерата.<br /> <br /> &bdquo;И разбира се, всички ние ще умрем&ldquo;, пише Джойлин Крейтън в научния портал Futurism.<br /> <br /> Отсъствието на гравитация в крайна сметка ще разруши самата планета, пише Мастърс. &bdquo;По-скоро Земята ще се разпадне на части, които ще се разлетят в различни посоки.&ldquo;<br /> <br /> Без &bdquo;прилепващата&ldquo; сила колосалното налягане в ядрото нашето светило би се разнесло на парчета материя. Същото би се случило с всички звезди във Вселената. Но поради гигантските разстояния на последните светлината от умиращите звезди би достигнала до нас след дълги години.<br /> <br /> В крайна сметка няма да останат нито звезди, нито планети. Вселената ще представлява един &bdquo;бульон&ldquo; от разсеяни атоми и молекули, неспособни да се съединят в по-големи купове материя.<br /> <br /> Този сценарий &ndash; повтаряме: изключително хипотетичен &ndash; показва колко важно се явява наличието на гравитация за Вселената. <br /> Гравитацията е едно от четирите известни ни фундаментални взаимодействия, обясняващи физическите процеси във Вселената. Останалите три са не по-малко важни. Без електромагнитното, силното и слабото взаимодействие самите атоми биха се разпаднали на части.<br /> <br /> Но гравитационното взаимодействие е единственото, чийто ефект е известен на всеки от нас. Вероятно именно поради тази причина човечеството е толкова пленено от идеята за антигравитация и такива научни постижения като откриването на гравитационните вълни, дори ако те никога не ни засегнат пряко, допълва BBC.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <a href="https://megavselena.bg/kakvo-shte-se-sluchi-s-horata-ako-gravitatsiyata-izchezne-video/">Източник:&nbsp;megavselena.bg<br /> </a><br type="_moz" /> <br />