Удивителен поглед към сближаването на човека и машината представи главният технически директор на Intel по време на форума за разработчици в Сан Франциско. Джъстин Ратнер предсказа, че предстоят огромни променив социалното взаимодействие, роботиката и подобренията във възможностите на компютрите да „усещат” реалния свят, предаде TechNews.bg.
Изследователските лаборатории на Intel вече гледат към интерфейси човек-машина и изследват бъдещито участие на компютърните технологии в някои обещаващи промени, които ще дойдат доста по-скоро, отколкото се очаква.
„Индустрията предприе много по-големи крачки, отколкото някой си е представял преди 40 години,” заяви Ратнер. „Може би приближаваме точка на пречупване, където скоростта на напредъка на технологиите ще позволи на машините дори да надминат хората в тяхната способност да мислят”.

Представете си, да можете да влезете в летище или в стая с лаптопа си и вместо да изразходвате батерия, тя да се зарежда. На базата на принципи, предложени от физици от Масачузетския технологичен институт, изследователи от Intel работят потехнологията Wireless Resonant Energy Link (WREL). Джъстин Ратнер демострира запалване на 60-ватова електрическа крушка без употреба на щепсел или кабел.
Магията на WREL е, че тя обещава да предостави безжична мощност безопасно и ефикасно. Технологията разчита на силно сдвоени резонатори - принцип, подобен на начина, по който обучена певица може да строши стъкло с гласа си. При получаване на естествената честота на резонатора, енергията ефективно се абсорбира, точно както стъклото абсорбира акустичната енергия на своята естествена честота.
С тази технология, активирана в лаптоп, например, батериите могат да бъдат заредени, когато компютърът стои на няколко метра от предавател резонатор. Остават много инженерни предизвикателства, но изследователите на компанията се надяват да намерят начин да прережат и последния кабел на мобилните устройства и някой ден да предоставят безжична енергия в Intel-базираните платформи.
Изследователите на Intel проучват също и как милиони от микро-роботи, наречени catoms, могат да изградят материя, която променя формата си. Ако се използва да замени кутията, дисплея или клавиатурата на компютър, тази технология може да направи възможно устройството да променя физическата си форма, за да приляга на специфичния начин, по който го използвате. Например, мобилен компютър може да бъде миниатюрен, докато е в джоба ви, да си промени формата като слушалка, когато го използвате като мобилен телефон, и да бъде огромен и плосък, когато използвате интернет, или гледате филм.
Джъстин Ратнер описа това като труден изследователски дневен ред, но вече е постигнат стабилен напредък. Той демонстрира за първи път резултатите от новаторска техника за производство на миниатюрни силициеви полусфери с употребтата фотолитография, процес, който се използва днес за създаването на силициеви чипове.
Технологията ще позволи създаване на функционални catoms и ще улесни събирането на необходимите изчислителни и механични компоненти в една миниатюрна опаковка, с ширина по-малко от милиметър. Тя е съвместима със съществуващото масово производство и ще осигури производство на catoms в големи количества.
Джъстин Ратнер демонстрира и два протогипа на персонални роботи, създадени в изследователските лаборатории на Intel. Едната от демонстрациите показа електрическо поле “pre-touch”, вградено в ръката на робот. Новаторският начин за усещане, използван от рибите, ще позволи на роботите да „чувстват” обекти дори преди да ги докоснат.
Другата демонстрация беше на напълно автономен мобилен манипулационен робот, който може да разпознава лица и да превежда и изпълнява общи команди като „моля, почисти тази бъркотия”. За целат робототът използва шедьовър на планиране на движението, манипулациите, възприятията и изкуствения интелект.
Джъстин Ратнер вярва, че още иновации ще се появят, за да направят взаимодействието между хората и машините по-ефективни. Ранди Брийн, главен продуктов директор на Emotiv Systems, се присъедини към Ратнер на сцената, за да демонстрира иновационен EPOC хедсет.
Emotiv EPOC идентифицира модели на мозъчни вълни, обработва ги в реално време и разказва в игрова форма какви съзнателни, или подсъзнателни мисли е имал потребителят. Потребител, който носи въпроснитя хедсет, може да си мисли за усмивка или да вдигне предмет и аватарът в играта ще изпълни това. В момента EPOC може да идентифицира над 30 различни „открития” чрез 16 сензора в хедсета. /БЛИЦ