Помпата за налягането, която подаваше гориво, се взриви в космоса и ни лиши от двигателите. Основният бе извън строя, а резервният бе повреден. При връщането две минути останахме без дъх от свръхнатоварване в капсулата. Това сподели космонавтът Георги Иванов пред Мартин Карбовски по TV 7.
Първият български космонавт си припомни интересни и критични моменти от старта и връщането на земята по време на полета. &bdquo;Два часа преди полета имаш вятър и можеше да не излетим. Има допустима сила на вятъра, за да се извърши излитане, а точно преди старта духаше силно. След като се наместихме в капсулата на върха на ракетата, се усещаше как се клатим. Отклонението бе около 70 сантиметра. Тогава един млад метеоролог каза, че след 22 часа вятърът ще утихне и така стана. Така всичко тръгна нормално&rdquo;, разказа Георги Иванов. <br /> <br /> Попитан колко са надеждни руските системи, той каза, че става въпрос за 999 единици надеждност. &bdquo;На 1000 случая един може да има грешка. Всички системи, които поддържат живота, са 2,3 или 5 пъти подсигурени&rdquo;, добави летецът. <br /> <br /> Георги Иванов разкри, че се е почувствал странно, когато е изпаднал в безтегловност в космоса. &bdquo;Вестибуларният апарат дава сигнал, че си в безтегловност. Няма горе няма долу &ndash; всичко увисва. Бордното табло ми се видя на тавана. Последното нещо, което видяхме, беше Тихият океан. Свалихме скафандрите и отворихме люка към битовия сектор&rdquo;, разказа още той.<br /> <br /> Иванов разкри и драматичните моменти от полета, когато двигателят за корекция на полета започва да работи за по 3 секунди и сам спира. &bdquo;Няколко пъти пробвахме да го запалим, тръгваше, но после отказваше. Не можахме да се скачим. Бяхме повредени. От центъра не казаха да спим. Аз спах малко, но Николай Рукавишников не мигна. После разбрах, че от центъра са взели решение да не пробваме повече. Имаше и резервен двигател. При неговия пуск трябваше да работи 180 секунди и да го изключим. От центъра обаче са взели решение да не пробваме да повече. Години по-късно разбрах, че ако сме го били пуснали, е можело да не тръгне втори път. На станцията, към която трябваше да се скачим, имаше двама души, които също се следили нещата. Така включихме резервния двигател в разчетено време, за да влезем в атмосферата. Стана така обаче, че той продължи да работи след въпросните 180 секунди, а не се изключи. При такава ситуация имаме право да го оставим да работи още 25 секунди. Това стана и Николай го изключи ръчно. Постепенно се разкачихме с основния корпус и следвахме падането. Обикновено се изпитва 6-7 единици претоварване, а при нас то беше 7-8. Разбирайте огромен натиск. Ръцете тежат 10 пъти повече. Не можеш да дишаш. В такова състояние поемаш въздух и спираш дъха за 2 минути и нещо. В центрофугата се тренира на 8 единици натоварване, а реално беше повече. По-късно въпросната попма изцяло е отпаднала при направата на следвещите модели двигатели&rdquo;, спомни си Георги Иванов. <br /> <br /> Той разкри накрая, че капсулата, с която се е върнал на Земята, е била подарена на него и Рукавишников. Тя е била доставена в България. Но в ранните години на демокрацията е била оставена безстопанствено на произвола на съдбата. &bdquo;Деца са си играли в нея. Части от командното табло са изкъртени. След като разбрах за това, се задействах и я спасих. Сега тя е в музея на авиацията&rdquo;, завърши генералът./БЛИЦ <br /> <br />