Камарата на представителите на САЩ гласува във вторник премахване на протоколите за поверителност в интернет, а отговорността за приемането или отхвърлянето на тази стъпка вече лежи върху раменете на президента Доналд Тръмп. Белият дом излезе с изявление, че мярката цели подпомагане дейността на американската администрация и твърди, че съветниците на държавния глава ще му препоръчат положителен отговор на този ход, уточнява БГНЕС.
Ако това стане, потребителите ще се разделят с условията за поверителност на Федералната комисия по комуникациите. Тези правила изискваха доставчиците на интернет и други мобилни услуги да търсят изричното съгласие на клиентите, ако предават на трети лица тяхната история на търсене в мрежата, както и всяка друга лична информация, с която този тип компании разполагат. Според законодателите в САЩ, обаче, настоящите изисквания „нямат сила или ефект“ и няма как да се издават допълнителни разпоредби в бъдеще. 

За да се премахне тази точка от закона, се изисква подписът на държавния глава, както и отмяна на наредби от екипа на Барак Обама. Ако президентът Тръмп подпише решението за премахване на правилата за защита на личните данни, доставчици на интернет услуги няма да искат да търсят одобрението на клиентите, преди да споделят тяхната информация. 

По-голямата част от републиканците са твърдо „за“ тази мярка, докато демократите гласуват за запазването на старите условия. На гласуването тази седмица бяха повдигнати и редица спорове. 

Майкъл Капуано, който е един от най-отявлените противници на новия законопроект, твърди, че достъпът до повече информация би могъл да позволи откриването на заболявания при клиентите, които търсят публикации за симптоми и лекарства в интернет. Освен това доставчиците ще виждат от какво бельо например се интересуват хората, ще предават тази информация на съответните магазини, които пък ще им пращат реклами и оферти за пазаруване. 

„Това не е тяхна информация. Това не е тяхна работа“, каза той. Капуано призова републиканците да „напуснат Капитолия за 5 минути и да намерят трима души на улицата, които искат фирмите за интернет услуги да събират и продават историята на сърфирането им“. В тази връзка се обсъждат и по-благи мерки, като самостоятелният избор на потребителя да даде „частен режим“ на браузъра си, който да (не) криптира трафика в мрежата. 

Нанси Пело̀си от Демократическата партия посочи, че никой не трябва да има достъп до лични данни. По нейните думи доставчиците могат да видят всяка частица от личната информация и дори опцията за криптиране не може да предпази от злоупотреба. 

Според републиканеца Майкъл Бърджис новите правила "несправедливо изкривят пазара" към социалните мрежи и търсачките, които ще имат по-голяма възможност да събират и използват информация на клиентите за персонализирана реклама. 

Предложението за премахване на правилата за защита на личните данни е внесено в Сената от сенатор Джеф Флейк от Аризона. Марша Блекбърн смята, че нормотворчеството на Комисията по комуникацията е „просто още един пример, че правителството надценява възможностите си“. Тя направи и препратка към решението от февруари 2015 г. за прекласифициране на мобилните доставчици. 

Според редица сенатори обаче ФКК може да защити неприкосновеността на личния живот на клиента за всеки конкретен случай, без специфичните правила за поверителност. 

Според Ана Ешо Федералната търговска комисия не разполага с власт над доставчиците и няма "дублиращи разпоредби", които ще защитават потребителите в отсъствието на правила. По нейните думи „републиканците не разбират как работи интернет“ и как ще се възползват от защитата на личния живот на избирателите. Тя предупреди, че тези фирми ще продават данните на хората „както им е удобно и без ограничения“. 

Тъй като републиканците не са представили никакви алтернативни разпоредби за поверителност, "това е отмяна без замяна“, казва още Ешо. „Посланието към американците е ясно: личните ви данни не са от значение и браузърът ви трябва да бъде на разположение за всеки, който е готов да плати за него“, посочва тя. 

Републиканците твърдят, че комисиите и по търговия и комуникация трябва да работят заедно, за да излязат с нов набор от правила за поверителност. 

Според анализаторите, ако бъде взето съответното решение, тези правила ще влязат в сила най-рано на 4 декември 2017 г., а така гигантите в интернет без проблем ще изпращат на гражданите конкретни реклами въз основа на техните търсения. Група от малки доставчици на интернет услуги вече призова Камарата да запази правилата за защита на личните данни, но големите компании лобираха срещу тези изисквания.