На повърхността на Марс текат ручеи солена вода. Това откритие на учени от НАСА е световна новина номер 1 вече трети пореден ден. Според шефа на научното подразделение на американската космическа агенция - Джон Грънсфелд, потоците ще могат да бъдат използвани като източник на вода за бъдещите колонии на Червената планета, в това число за поливане в специално оборудвани парници на екватора.
Запасите от вода, открити на склоновете на няколко кратера на екватора, увеличават бъдещата &quot;обитаемост&quot; на Марс за колонизаторите, на които няма да им се налага да си носят кислород и вода от Земята, убеден е Джон Грънсфелд. &quot;Разбира се, няма как просто така растения да растат на повърхността на Марс. Поради простата причина, че атмосферното налягане е почти толкова, колкото би било на върха на планина, три пъти по-висока от Еверест, и листата им не биха могли да задържат вода&quot;, обясни Грънсфелд, който е физик и бивш астронавт. &quot;От друга страна, ако растенията се отглеждат в парник или някаква надуваема сграда, то, ако на Марс наистина има много вода, тя<br /> <br /> <strong>може да се използва за поливане</strong><br /> <br /> на тези култури&quot;, добавя шефът на научното подразделение на НАСА, пише &quot;Стандарт&quot;. По думите на Грънсфелд, реализацията на подобни планове ще открие още куп възможности за колонизаторите. Подобни парници ще бъдат не само източници на храна, но и на кислород и много други неща, жизненонеобходими за физическото и психологическото здраве на бъдещите жители на Червената планета.<br /> Според резултатите от новото изследване, публикувано в сп. Nature Geosciences, в топлите сезони на повърхността на Марс се появява течаща вода. За това свидетелстват спектралните данни от марсианската изследователска сонда Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), летателният апарат, който проучва планетата от нейната орбита. Тази сонда анализирала химичния състав на странните тъмни ивици, които периодично се появяват на повърхността на Марс. Анализът потвърдил, че тези ивици са всъщност много солена вода, която тече от склоновете и кратерите на планетата.<br /> <br /> Не за първи път учените излагат хипотезата за това, че на Марс има вода в една или в друга форма. Те отдавна обсъждат теорията, че там<br /> <br /> <strong>преди повече от 4 млн. години е имало огромен океан</strong><br /> <br /> А новите данни, получени от марсохода Curiosity, свидетелстват за това, че течната вода се намира непосредствено под повърхностния слой скали.<br /> <br /> Тъмните ивици на Марс, които, както се оказва са ручеи вода, за първи път са фиксирани от MRO през 2011 г. Те са широки по-малко от 5 м. В летните периоди стават по-широки и по-дълги, а в студените сезони се смаляват и изчезват. &quot;Тези ивици се появяваха при температури, подходящи за това водата да съществува в течна форма&quot;, разказа аспирантът Луджендра Оджа от Технологичния институт в Джорджия. Средната температура на Марс е около минус 62 градуса по Целзий, но в летния период може да достигне до 21 около екватора. Оджа и екипът му предположили, че в топло време течната вода, наситена с перхлорати, започва да се стича по склоновете на хълмовете и кратерите на повърхността на Марс. Заедно водата и перхлоратите образуват много солен разтвор, чиято температура на замръзване е много по-ниска от тази на обикновената вода. Това позволява на разтвора да остава в течно състояние дори тогава, когато температурата започне да пада. С помощта на видеоспектрометъра на MRO учените изучили химичния състав на тези постоянно появяващи се ивици по склонове. Той показал, че всъщност се състоят от хидратирани соли, в чиято кристална структура има молекули вода. На въпроса откъде извира тя, Оджа посочи три възможни източника. Перхлоратите могат да извличат вода от атмосферата на Марс, когато въздухът става много влажен. Също така тя<br /> <br /> <strong>може да извира от някакъв източник на лед<br /> </strong><br /> намиращ се под повърхността на планетата, като преминава в течна форма при контакт със солите. Възможно е да съществува и някакъв водоносен слой, от който се образуват солените ручеи. Какъвто и да е източникът й, смята Оджа, новите данни неоспоримо доказват за присъствието на течна вода на Марс. И ако това наистина е така, може да се говори за наличието на микробна форма на живот на Червената планета. Смята се, че на Земята животът се е зародил именно благодарение на водата, поради което вероятността в Слънчевата система, недалеч от нашата планета, да съществуват извънземни, е доста голяма.<br /> <br /> Преди време бе съобщено, че марсоходът Curiosity е получил данни, според които вода на Марс има не само в ледниците, но и близо до повърхността. Освен това Curiosity откри в един камък следи от гранит и други руди, съставящи основата на континенталната кора на Земята. Това за пореден път говори, че в миналото Червената планета е приличала на нашата. /БЛИЦ