2015 година беше белязана от значителни научни открития, редица от които в сферата на космическите науки. През изминалите 12 месеца човечеството успя не само да открие нова информация за съседните на Земята планети в Слънчевата система, но и да надникне в миналото на собствения си род.
Ето кои са научните открития, разтърсили човечеството:<br /> <br /> Светът откри, че течаща вода може да се намери не само на нашата планета, но и на съседа ни Марс, където има не просто вода, а течаща вода. <br /> <br /> През септември екип от учени откриха останките на нов човекоподобен вид в гробница, разположена дълбоко в пещерна система в Южна Африка, нарече го &bdquo;наледи&ldquo; (naledi) и го класифицира в биологичния вид Homo, към който принадлежи и съвременният човек. <br /> <br /> Нови детайлни снимки на Плутон разкриха планетата така, както не сме си я представяли, след като сондата &quot;Ню хърайзънс&quot; завърши пътешествието си до планетата, което й отне повече от 9 години., и откри че над нея небето е синьо, а замръзналите площи &ndash; червени.<br /> <br /> Микробиолозите усъвършенстваха допълнително системата за пренареждане на гени CRISPR, с което пренареждането на човешки гени става още по-бързо с безпрецедентна прецизност и ефективност. <br /> <br /> Наденицата, шунката и до други преработени меса водят до рак най-вече на дебелото черво, обявиха от Световната здравна организация (СЗО). Към месата убийци спадат хотдозите, говеждо месо на клечка, сухо месо, консервирано месо или месни сосове. <br /> <br /> Една от луните на Сатурн е опасана от световен океан. Това е Енцелад, чиято повърхност е изцяло покрита с океан, който отделя твърдото му ядро от леда и меките скали на повърхността. <br /> <br /> Първи кутрета, заченати ин витро, растат в САЩ след десетилетия на провалени опити. <br /> <br /> Европейската организация за ядрени изследвания (ЦЕРН) пусна отново Големия адронен колайдер, две години след неговото спиране.<br /> <br /> Нобеловата награда за физиология или медицина за 2015 г. отиде при Уилям С. Кемпбъл и Сатоши Омура за техните открития, свързани с нова терапия срещу инфекции, причинени от кръгли червеи. Другият носител е Йоуйоу Ту за откритията й за нова методи за повлияване на малария. <br /> <br /> Нобеловата награда за физика отиде при японеца Такааки Каджита и канадеца Артър Макдоналд за тяхното откритие на вибрациите на елементарната частица неутриното, които показват, че то има маса, съобщиха от шведската Кралска академия на науките. <br /> <br /> Нобеловата награда за химия тази година също получиха трима учени &ndash; шведът Томас Линдал, американецът Пол Модрих и Азиз Санкар от американо-турски произход, за тяхното общо изследване върху механизмите за възстановяване на ДНК. /БЛИЦ<br /> &nbsp;