Човешките предци са използвали термални извори за готвене, съобщава „Дайли Мейл“. Група американски учени стигнаха до такива заключения, след като анализираха следи от жизнената дейност на древен човек в проломът Олдувай в Танзания.

Учените, изучавайки пролома, в който са живели древните хоминиди, са открили останките от вкаменено вещество - липиди (огромна група естествени органични съединения като мазнини и подобни на мазнини вещества).

Те не са произведени от животни или растения, а от специални микроорганизми, които живеят в горещи термални извори.

„Някои от пробите, които изследователите донесоха от пясъчния слой в пролома Олдувай, съдържаха бактериални липидни комплекси, които според нас са характерни за високотемпературните водни местообитания“, каза Роджър Самънс, професор от Масачузетския технологичен институт в Кеймбридж, Масачузетс.

В намерените липиди е открита бактерията Thermocrinis ruber, каза той. Тя обитава термални извори и не се развива, ако температурата на околната среда не надвишава 80 градуса по Целзий.

Тук може да откриете още любопитни новини!

Проломът Олдувай е известен с откриването на оръдия на труда и някои от най-старите останки на хоминид до момента. Това и навежда учените на мисълта, че имайки под ръка термални извори, първобитните хора са могли да ги използват като котел за готвене на месо от мъртви животни и на ядливи растения.

Според изследователите това се е случило още преди 1,8 милиона години, докато според някои оценки хората са се научили да добиват огън преди около 1,5 милиона години.

Как точно древните хора са могли да използват тези източници, остава загадка. „Ако антилопа гну е паднала във вряща вода и се е сварила, тогава защо да не я изядем?“, казва професорът от Масачузетския технологичен институт Айнара Систиага.

"Можем да докажем, че горещи извори са присъствали и на други места в пролома, но все още липсват доказателства как древните хора са могли да ги използват. Говорим за поведението на един вид, изчезнал преди почти 2 милиона години", заключи Систиага.