Загадъчните бързи радиоимпулси, смятани за сигнали от извънземни, възникват в галактика на 6 милиарда светлинни години от нас, което говори за тяхната космологична, а не извънземна природа, пишат учени в статия, публикувана в сп. Nature. За първи път за съществуването на тайнствените изблици на радиолъчение (fast radio-burst, FRB) се заговори през 2007 година, когато са открити случайно при наблюдение на радиопулсари с помощта на телескопа Паркс в Австралия.
В последните години учените са успели да открият следи от още девет подобни радиоимпулси, чието сравнение показало, че те могат да носят изкуствен произход и дори потенциално да бъдат сигнали от извънземни цивилизации поради необяснимата периодичност в тяхната структура.<br /> <br /> През април миналата година учените са установиха, че FRB импулсите се раждат в Космоса, а не на Земята, което ги направило още по-загадъчни. През декември тяхната природа частично бе прояснена &ndash; поляризацията на един от тези импулси показала, че той може да се е роил в неутронна звезда при необичайни &bdquo;звездотресения&ldquo; в нейните недра или в резултат от формирането на черна дупка или редица други процеси в свръхплътните концентрации на материя.<br /> <br /> Точният отговор на този въпрос, както отбелязва Евън Кин (Evan Keane) от Технологичния университет Суинбърн (Австралия), е невъзможен без една неголяма, но изключително важна част от този космически пъзел &ndash; разстоянието до обекта, където се е родил импулсът или някой от неговите &bdquo;братовчеди&ldquo;.<br /> <br /> Кин и колегите му успели да определят тази дистанция, използвайки данните за един от последните подобни импулси &ndash; FRB 150418, случил се на 18 април миналата година и фиксиран от телескопа Паркс. Учените се подготвили за неговото откриване и оперативно включили към изучаването му с мощния телескоп ATCA и редица други обсерватории.<br /> <br /> Комбинацията от мощността на телескопите помогнала на учените хиляда пъти да увеличат точността на наблюденията. Както се оказало, импулсът, продължил само няколко секунди, е бил достатъчно дълго послесветене, което помогнало да се идентифицира източникът на радиовълната и да се оцени разстоянието до него.<br /> <br /> Въпросният импулс идва от далечна елиптична галактика, която се намира на 6 милиарда светлинни години от нас, разказват учените. Това изключва възможността да е породен от сравнително маломощни магнетари в Млечния път или в неговите спътници и говори за изключително високата мощност на FRB изригването.<br /> <br /> Според изчисленията на астрономите то е затъмнило цялата галактика и неговата яркост милиарда пъти е превишавала светенето на Слънцето. За части от секундата е отделена толкова енергия, колкото нашето светило изработва за два дни живот. Както смятат учените, прародител на това изригване са били две неутронни звезди, слели се в едно и превърнали се в черна дупка.<br /> <br /> Освен светлина, радиовълни и други форми на електромагнитно лъчение този катаклизъм трябва да е породил и доста силни гравитационни вълни. Поради голямото разстояние до галактиката, където се намира FRB 150418, LIGO и други детектори на гравитационни вълни не биха могли да ги видят, но в бъдеще, ако такива &bdquo;извънземни&ldquo; импулси отново бъдат уловени, нищо не пречи на физиците да проверят дали така е в действителност.<br /> <br /> От друга страна, FRB 150418 вече е помогнал на учените да разкрият една космическа тайна &ndash; &bdquo;разтягането&ldquo; на радиовълните от това изригване помогнало на астрофизиците да решат проблема с липсващата материя във Вселената &ndash; това, че всички видими галактики съдържат около два пъти по-малко видима материя, отколкото трябва да съдържат.<br /> <br /> Според Кин вълните FRB 150418 са били разтеглени именно така, както предсказват съвременните космологични теории. Това означава, че &bdquo;загубената&ldquo; материя всъщност съществува, просто още не сме успели да я намерим.&nbsp;Това ще стане възможно след построяването на новото поколение оптични и радиотелескопи, а също и при изучаването на други FRB импулси, надяват се учените.<br /> <br /> <strong>Източник: Мегавселена/РИА Новости</strong><br type="_moz" /> <br />