Италиански учени съобщиха, че са открили мрежа от солени езера под ледниците на южния полюс на Марс. Откритието може да хвърли светлина върху историята на климата на Червената планета, както и възможността за живот там.

Същата група италиански изследователи вече откри един такъв воден обект на Марс през 2018 година.

Езерната система е открита благодарение на радара на Италианската космическа агенция "Марсис", инсталиран на сондата "Марс експрес" на Европейската космическа агенция, която събира данни за планетата.

Учени от Римския университет "Тре" и Националния институт по астрофизика работят с радара заедно с изследователи от Австралия и Германия.

На този етап от изследването повечето планетолози предполагат, че в ранните епохи на своето съществуване Марс е бил много подобен на Земята. По онова време там е имало гъста атмосфера, водни океани и доста мек климат, тоест планетата потенциално е била подходяща за поява на живот.

Подобни условия обаче съществували на Марс за относително кратко време, около милиард години след формирането му. Преди около 3,6 милиарда години Марс се превърнал в безжизнена пустиня.

Почти цялата атмосфера на планетата и водните запаси върху нея са се изпарили в космоса или са се превърнали в ледени запаси.