Странната история на Виктор Беленко, който открадна изтребител МиГ-25 и дезертира в Япония

Събитията карат съюза да разработи нов свръхзвуков самолет-прехващач - МиГ-31, който продължава да се експлоатира от ВВС на Русия и ВВС на Казахстан

Лейтенант Виктор Иванович Беленко се събужда рано сутринта, както прави всеки ден през последните четири седмици, за да наблюдава приближаващата зора и да търси признаци, които биха могли да разкрият как ще протече денят, припомнят от ПрофитБГ.

Времето е великолепно и от момента, в който вижда огнения диск на изгряващото слънце, Беленко е сигурен, че това ще бъде денят.

Като пилот на 513 полк от 11 въздушна армия на Съветските сили за противовъздушна отбрана, той е изпълнявал безброй мисии и е живял на ръба на смъртта твърде дълго, за да се страхува от летене. Но днес е различно.

Беленко усеща как мускулите на ръцете, краката и стомаха му се стягат в очакване на предстоящата мисия. За шест часа, изчислява той, ще разбере дали ще умре или ще се прероди в нов свят.

След кратко упражнение в двора извън жилищните сгради за офицери в авиобаза Чугуевка, Приморски край, Беленко изслушва брифингите, прецизно преглеждащи летателните планове за този ден. Самолетите от ескадрилата трябва да летят на изток над морето, където корабите на ВМС ще изстрелват цели, които пилотите да свалят с ракети.

След това ескадрилата на Беленко трябва да премине към други зони за упражнения за практикуване на прихващания, след което, разчитайки единствено на инструменти, да се върне в базата. Беленко седи неподвижно, преструвайки се, че внимава, докато умът му препуска, обмисляйки личния му план за полет. Той изчислява времена, разстояние, скорост, разход на гориво, курсове, точки на вероятно прихващане, уклончиви маневри и всички извънредни ситуации, които може да си представи.

След брифинга Беленко преминава рутинен физически преглед, по време на който мерят температурата, пулса и кръвното му налягане. Той се притеснява дали тялото му няма да го предаде. Кръвното му налягане е високо, но Беленко е подготвил обяснение: „Тази сутрин излязох и тичах повече от шест километра."

Докторът кима и Беленко се присъединява към другите пилоти, чакащи да скочат на борда на един от най-мощните изтребители в света, разказва Amusing Planet.

МиГ-25 е най-новият съветски самолет и строго пазена тайна. Той е построен в отговор на поредица от летателни машини, въведени в експлоатация от САЩ - от изтребител F-108 до SR-71 Blackbird и масивния бомбардировач B-70.
 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Публикация, споделена от Aviation Enthusiast (@everyday_mysteries)

 

С тегло от двадесет и девет тона, самолетът с две опашки и отклонени назад крила с дълъг ракетообразен нос е задвижван от два двигателя, всеки от които може да изтласка 11 тона тяга, достатъчна да преодолее звуковата бариера три пъти. Радарите му са толкова мощни, че могат да убият заек на хиляда метра. През 1967 г. МиГ-25 поставя световен рекорд, като постига скорост от 2981 километра в час, а през 1973 г. чупи рекордите по надморска височина, издигайки се до 36 240 метра. Въздухът горе е толкова рядък, че двигателят угасва.

МиГ-25 е конструиран от сплав, съдържаща осемдесет процента никел и стомана, за разлика от титана, от който е направен Lockheed SR-71 Blackbird, тъй като той е скъп, а стоманата е евтина и изобилна. Тя е по-лесна за работа и може да се заварява на ръка. Недостатъкът на използването на толкова много стомана е увеличаването на теглото, което трябва да бъде компенсирано с огромни крила.

Дългият размах на крилата на МиГ-25 е погрешно интерпретиран от американското разузнаване като индикация за супер маневреност. В действителност те просто са предназначени да поддържат тежката конструкция във въздуха. Всъщност голяма част от способностите на МиГ-25 са неизвестни и това го прави един от най-страшните самолети за Запада.

Тайната е толкова голяма, че всеки МиГ-25 е оборудван с бутон за самоунищожение. Пилотите са инструктирани, че ако бъдат принудени да кацнат или да катапултиран извън Съветския съюз, да натиснат бутона, преди да напуснат пилотската кабина.

Това е самолетът, който Виктор Беленко планира да открадне на 6 септември 1976 г., за да дезертира на Запад.

Пилотът се изкачва по четириметрова метална стълба и се настанява в зелената кабина. Точно в 12:50 ч. той отпуска спирачките, задържащи самолета, и за секунди се издига във въздуха. За да спести гориво, необходимо за 400-километровото пътуване до Япония, Беленко изключва преждевременно горелките. Той също така се издига по-бавно от обикновено, като му отнема пет минути да достигне 7 315 метра височина вместо нормалните четири.

След като лети известно време във формация, Беленко се откъсва и оставя самолета да се плъзне надолу, надявайки се, че спускането ще бъде толкова постепенно, че радарните контролери няма да го регистрират веднага. На 5 791 Беленко внезапно дава газ, хвърляйки самолета в мощно гмуркане към дъното на долината, преди да се изравни на 30 метра. Той преминава през долината и за две минути се изстрелва над Японско море.

Той натиска SOS бутон, който излъчва непрекъснат сигнал, използван само при спешни случаи, като четиридесет секунди по-късно го изключва. Всеки, който слуша честотата, би предположил, че Беленко се е разбил. Едновременно с това той изключва радара и цялото друго оборудване, включително радиото, чиито емисии могат да бъдат проследени.

За да избегне откриването от съветския радар, Беленко трябва да лети ниско. Два пъти се налага да се отклонява, за да не удари риболовни кораби. Едва когато усеща, че вълните също се издигат, той се изкачва на височина от 45 метра. Но на такава малка надморска височина двигателят изразходва гориво с тревожни темпове и Беленко се опасява, че никога няма да стигне до авиобазата в Хокайдо, Япония, така е принуден да се върне в облаците.

След 30 минути полет Беленко решава, че се доближава до японското въздушно пространство и задейства уредите, за да покаже липсата на враждебни намерения и да улесни прихващането. Беленко се надява, че ще бъде прихванат от японски изтребители Phantom и ще бъде придружен до безопасно място за кацане. Японците вече са го открили на радара, но самолетите им не успяват да го намерят след облаците.

В крайна сметка Беленко решава да кацне сам и започва да търси място, като участък равна земя или магистрала. С изчерпването на горивото той се насочва към сушата и когато облаците се разсейват, вижда пред себе си летище. Той обаче се спуска твърде бързо, така че МиГ излиза извън пистата, събаря няколко антени и спира с развален колесник.
 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Публикация, споделена от ivan:) (@dailyaviationfactsandothers)

Когато новината за бягството на Виктор Беленко достига Съветския съюз, посолството в Токио обявява, че СССР притежава „неприкосновено право да защитава своите военни тайни“ и иска секретният военен самолет и Беленко да им бъдат върнати. Много руснаци се опитват да стигнат до самолета, но японците ги отблъскват.

ЦРУ не може да повярва на късмета си. След години взиране в размазани спътникови снимки, МиГ-25 е почти непокътнат, заедно с техническите ръководства, който Беленко е пренесъл контрабандно. Скоро самолетът беше демонтиран и изчерпателно изследван. Така американците научават, че това не е супер изтребител, а неманеврен самолет, пълен с недостатъци.

След като е разучено всичко, което може да се разбере от самолета, японците опаковат демонтирания МиГ-25 в 30 дървени каси и го изпращат обратно в Съветския съюз. Те също така начисляват на СССР 40 000 долара транспортни разходи, които никога не са платени.

Дезертирането на Виктор Беленко карат съюза да разработи нов свръхзвуков самолет-прехващач - МиГ-31, който продължава да се експлоатира от ВВС на Русия и ВВС на Казахстан. Но това не е краят на историята с МиГ-25. Въпреки недостатъците си, от този модел са сглобени повече от хиляда машини. Военните на Алжир и Сирия летят с тях и днес, а Индия пенсионира своите през 2006 г.

Междувременно Виктор Беленко получава топло посрещане в Америка. Той става американски гражданин през 1980 г. Жени се за учителка по музика от Северна Дакота, от която има двама сина. Работи като космически инженер.