Към септември 2014 г. световната гейм индустрия отбелязва годишни приходи от 101,62 млрд. долара от продажбата на игри и домашни и мобилни конзоли. Приходите на световния бокс офис за същия период са само 39,1 млрд. долара. Гейм индустрията не е просто още една незначителна част от развлекателната индустрия. Тя вече е по-голяма от Холивуд.
Игрите бързо се превръщат в доминиращия културен медиум, предлагайки огромен избор от заглавия - както добре познатите на всички мобилни и браузър игри, така и истински шедьоври на компютърната графика и анимация, подхранени от мултимилионни бюджети и създадени чрез и за най-новите технологии. Геймингът отдавна не е занимание само за деца. Днес той е по-голям от всякога и дори онези, които не биха седнали пред компютъра или телевизора с контролер в ръка, играят през телефона или таблета си всеки ден.<br /> <br /> През далечната 1972 г. Нолан Бушнел създава легендарната компания Atari, с която издава първата комерсиално успешна видео игра Pong!(бележка: първата видео игра е Spacewar!, създадена през 1962 г. от група студенти от Масачузетския институт по технологии, не е разпространявана с комерсиална цел). Тогава разходите за разработване на видеоигри били изключително ниски. Един програмист или малък екип от програмисти/дизайнери можели да създадат оригинален продукт с бюджет от няколко хиляди долара само за 3-6 месеца. Издаването на три или повече заглавия на година гарантирало огромна печалба. В този благоприятен икономически климат, запазил се около 20-ина години, възникват първите гейм издателства, някои от които работят и до днес - Capcom, Activision, Electronic Arts.<br /> <br /> Множество гейм издателства имат акции на стоковия пазар. Като група представянето им е със смесени резултати. Най-добро е това на Electronic Arts(EA), намиращо се в борсовата листа S&amp;P 500 на големите американски корпорации, и единствената гейм компания, държала две години подред (2012 и 2013) титлата &quot;Най-мразената компания в Америка&quot; от класацията на бизнес блога The Consumerist.<br /> <br /> С развитието на компютърните технологии, повишаване качеството на компютърната графика и по-комплексния геймплей нараства както броят на хората, така и времето, нужно за разработване на една игра (обикновено от 1 до 3 години). В наши дни един екип от разработчици включва стотици програмисти, гейм дизайнери, сценаристи, художници, продуценти и QA или бета-тестъри.<br /> <br /> Бюджетите също нарастват значително. Освен предвидените финанси за заплащане на работните екипи през периода на разработване, са включени и необходимите средства за техническата база, включително разработването или купуването на енджини и tool kits, необходими за създаването на играта, и маркетингови бюджети, понякога надхвърлящи два или три пъти бюджета за самото разработване.<br /> <br /> Рекламните кампании включват всичко - от синематографски и компютърно анимирани трейлъри, през рекламни банери в социалните мрежи и големи новинарски сайтове, до билбордове на Таймс Скуеър. И често завършват с т.нар. launch партита за излизането на играта. Едни от най-ярките примери за скъпи рекламни кампании са тази на Max Payne, чиито рекламни клипове са излъчвани по време на финала на Европейското първенство по футбол през 2012 г., както и рекламата на мобилната игра Game of War: Fire Age, с участието на модела Кейт Ъптън, излъчена за първи път по време на Super Bowl 2014 г. и струваща рекордните 40 млн. долара.<br /> <br /> Водещите пазари са Сащ, Китай и Япония<br /> <br /> С годишните си приходи от 101,62 млрд. долара за фискалната 2014 г. гейм индустрията е безспорния лидер в продажбата на продукти за развлечение. Водещите гейм пазари в света са САЩ, Китай и Япония. В Европа лидери по големина на пазара и брой работници в индустрията са Великобритания и Германия. По-особен случай е Канада. Въпреки, че не е на висока позиция спрямо продажби и големина на пазара, тя се намира на трето място по производство и работници в индустрията. От 1997 г. насам Монреал привлича водещи световни компании, от които действащи студиа в града имат френската Ubisoft, британската Eidos(собственост на японската Square Enix) и американските Warner Bros Interactive Entertainment и Electronic Arts (включително закупеното от тях легендарно канадско студио BioWare).<br /> <br /> Най-големите иноватори в компютърната техника<br /> <br /> Всяка година водещите компании се събират на търговски панаири като Electronic Entertainment Expo(E3) в Лос Анджелис и Gamescom в Кьолн, Германия (който се проведе от 5 до 9 август тази година), за да представят последните игри и технологии пред медиите и тълпи от геймъри. Повечето хора не осъзнават, че модерната техника, която използват в ежедневието си, като смартфони, ултра тънки лаптопи и таблети, не биха били възможни без съществуването на гейм индустрията. Освен с разработването на игри и специализирани гейм конзоли и компютърна периферия, хардуерните дивизии на водещите гейм компании са най-големите иноватори в областта на компютърната техника. Компании като nVidia и ATI са в постоянно съревнование кой ще сложи на пазара най-добрите графични процесори. Повечето създатели на компютърни технологии, като ASUS и Samsung, имат специализирани продуктови линии за геймъри, а компании като MSI разработват техника само и единствено за гейминг.<br /> <br /> През 2006 г. Nintendo представи на Electronic Entertainment Expo(E3) Nintendo Wii - първата конзола, използваща технологията &quot;motion control&quot;, която разчита на движението на играча, а не на щракане на копчетата на контролера. В отговор през 2010 г. Sony представи своята алтернатива с PlayStation Move, а Microsoft даде на света първия напълно безконтактен контролер в лицето на Kinect. Днес последен &quot;писък на модата&quot; са устройствата, симулиращи виртуална реалност, като Oculus Rift(Oculus VR, собственост на Facebook), Project Morpheus(Sony), HTC Vive(HTC, Valve Corp.) и HoloLens(Microsoft). Очаква се този нов тип технология да бъде по-успешна от Kinect и другите моушън контролери както в комерсиално, така и във функционално отношение.<br /> <br /> $ 18 млн. награда на турнира във Вашингтон<br /> <br /> Междувременно развитието на електронните спортове (e-sports), доведе до създаването на интернационални турнири с огромни наградни фондове и милиони зрители онлайн. Световният шампионат по популярната MOBA (multiplayer online battle arena) на Valve Corp. - DotA 2, който се проведе от 3 до 8 август в КийАрена в Сиатъл, щата Вашингтон, САЩ, е с награден фонд от почти 18 млн. щатски долара. Рекордът по зрителска посещаемост в момента се държи от Световното първенство по League of Legends, проведено през 2014 г. на стадиона Сангам в Сеул, Южна Корея, което привлече повече 40 хил. души (награден фонд - 2,13 млн. щатски долара). Тази година финалът на League of Legends World Championships ще се проведе на Мерцедес-Бенц-Арена в Берлин, Германия, на 31 октомври.<br /> <br /> 18 студия работят у нас<br /> <br /> Дори в малка държава като нашата, гейм индустрията се развива с бързи темпове. Към 2015 г. на територията на България съществуват 18 действащи гейм студиа. Две от тях - Crytek Black Sea и Ubisoft Sofia - са собственост на големи имена в бизнеса - немската Crytek, известна с игри като Far Cry и Crysis и серията си от гейм енджини CryEngine; и френската Ubisoft, известна с поредиците си AssassinТs Creed и Tom Clansy.<br /> <br /> В България се провеждат и множество гейм турнири. През март тази година в Националния дворец на културата в София се състоя турнирът Game Ninja с награден фонд от 20 хил. лева в предметни награди. Там бе дадена възможност на играчите да премерят сили в три отделни игри - League of Legends, DotA2 и Counter Strike: Global Offensive. Тазгодишното издание е третото поред за страната ни.<br /> <br /> На 1 август в Playground в софийския The Mall се проведе Ozone Grand Clash, организиран от онлайн магазина Ozone.bg. Събитието включваше три турнира върху три от най-популярните fight игри - Mortal Kombat X, Tekken Tag Tournament 2 и Ultra Street Fighter IV.<br /> <br /> Сега чакаме с нетърпение да дойде 5 септември, когато започва десетото издание на двудневния фест Aniventure, който ще се проведе в Интер Експо Център. По традиция, която организаторите няма да нарушат и тази година, ще има турнири по състезателни игри като компютърните League of Legends, DotA 2 и Hearthstone и конзолните Street Fighter, Tekken, Pro Evolution Soccer и др. На феста е създадена и специална ретро зона, оборудвана с класически конзоли от 80-те и 90-те години на миналия век, на които геймърите могат да си припомнят игрите от детските си години.<br /> <br /> Източник: standartnews.com