За една година съществуване Youth Laboratories успя да проведе роботизиран конкурс за красота, да набере $12 хил. в Kickstarter за първото си приложение RYNKL, а също така да сключи няколко търговски договора с медицински компании от Европа и САЩ. „Руски дневник“ разказва, как те успяха да постигнат всичко това.

Преди една година предприемачът от Москва Алексей Шевцов създава компанията Youth Laboratories. През май 2015 г. той събира млад екип от експерти в областта на биологията и разработката на алгоритми за дълбоко обучение (Deep learning) – общо 10 души. Още през ноември миналата година Youth Laboratories организира първия конкурс за красота Beauty.AI (Beauty Artificial Intelligence), при който в качеството му на жури се изяви изкуствен интелект.

Според думите на Шевцов конкурсът за красота е само спомагателна задача за екипа. Компанията е поставила пред себе си истинска амбициозна задача – да реши проблема със стареенето на човека.

„Нашата компания се специализира в технологиите за машинно обучение за анализ на дигитално изображение на кожата с цел откриване на биомаркери за стареене, а също така върху общия анализ на здравето на човека“, уточнява Шевцов.

Красота без граници: пет хиляди участия от целия свят

Амбициозната цел на проекта Beauty.AI изигра положителна роля за проекта – за него писаха едновременно в TechCrunch, GQ и Cosmopolitan. Вниманието от страна на медиите позволи към конкурса за красота да бъдат привлечени повече от пет хиляди души от цял свят. На финалния стадий партньори на проекта станаха гигантите NVIDIA и Faberlic.

Участниците зареждаха свое селфи в мобилното приложение Beauty.AI за iOS и Android и кратка информация за себе си: възраст, пол, ръст и други биометрични параметри. „Лицата на участниците се сравняваха от голям обем фотографии, над 1 млн.“, разказва Анастасия Георгиевска, биоинформатик в Youth Laboratories.

Бръчките от гледна точка на робота

С търсенето на красиви лица се занимаваха безпристрастно три робота: RYNKL оценяваше броя на бръчките на участниците от всяка възрастова група; MADIS (Model Alliance Digital Intelligence Scout) сравняваше сходството на човешките черти с тези на известни актьори и модели; алгоритъм за оценка на симетрията определяше структурата на лицето (защото човешките лица не са симетрични).

„Концепцията на алгоритъма се състои не в търсенето на двойник по кожа или тип лице, съществуват достатъчно много такива приложения, а в това, че всяка фотография се обработва индивидуално и извежда конкретен резултат по определен биологичен фактор, например по площта на бръчките или по площта на пигментните петна“, казва Анастасия Георгиевска.

В крайна сметка алгоритмите за конкурса подбраха 10 мъже и жени, които станаха победители в пет възрастови категории. Те получиха награди от партньорите и правото да се наричат първите в историята победители в конкурс за красота версия „изкуствен интелект“.

Алгоритмите-оценители в конкурса за красота Beauty.AI работят на принципа на дълбокото обучение (Deep Learning), благодарение на тях компютрите могат да се учат от собствения си опит. В момента идеята за дълбокото обучение набира популярност, защото формира у изкуствения интелект йерархична представа за околния свят на много нива.

Защо трябваше да има конкурс

„Искахме да създадем приложение, което би позволило състоянието на здравето на човека да се оценява по данни от снимка – разказва консултантът в проекта, ученият Александър Жаворонков. – Започнахме от най-елементарното, от бръчките, защото тогава вече имахме изградени контакти с крупни козметични компании и вече знаехме, че има търсене за подобен продукт“.

Така се появи приложението за проследяване на бръчки RYNKL. Бе решено необходимата за него база от фотографии да се набере чрез конкурс за красота. За около два месеца в началото на 2016 г. проектът набра $12 хил. в Kickstarter.com при заявена цел от $10 хиляди.

През пролетта на 2016 г. „Лаборатория на младостта“ стартира втори конкурс за красота, в който всеки може да участва. Роботите ще определят новите победители в началото на август 2016 година.

Диагностика на бъдещето

В момента стартъпът работи с частни клиники, крупни козметични компании, изследователски центрове от Европа, САЩ, Африка и Азия.

За в бъдеще екипът планира да научи компютрите да определят състоянието на човешкото здраве по лицето. „Например кръгове под очите могат да подсказват за възможни проблеми с бъбреците, нетипичната пигментация – за възможно развитие на меланома, бледите, лошо пигментирани устни – за наличието на анемия“, казва Шевцов.

По това направление стартъпът вече е в преговори с една от крупните частни московски вериги от клиники. И допълва: „Те проявяват определен интерес, възможно е да се опитаме да направим съвместно приложение за разпознаване на болести“.

Източник: Руски дневник