През 2013 г. производителите на класически компютри са преживели най-тежката си година досега. Пазарът е отчел спад от десет процента, както показват изчисления на компаниите за проучване на пазара Gartner и IDC.
По този начин пазарът се върна до нивото от 2009 година. Според Gartner са били продадени малко под 316 млн. преносими и настолни компютри, а IDC ги изчислява на 314,5 млн.<br /> <br /> На някои пазари, като САЩ, най-ниската точка изглежда наистина вече е премината, заяви анализаторът на Gartner Микако Китагава. Но в най-бързо развиващите се нововъзникващи пазари, сред които са Китай и Индия, поведението на хората коренно се променя: &bdquo;Първото интернет устройството там обикновено е смартфон, а първото компютърно устройство &ndash; таблет&quot;.<br /> <br /> Китайският производител Lenovo е номер едно през 2013 г. и според двамата изследователи на пазара, с малка преднина пред дългогодишния лидер в индустрията Hewlett - Packard. Gartner изчислява пазарния дял на китайците на 16,9%, докато HP държи 16,2%. <br /> <br /> Според IDC китайският производител има 17,1 на сто, а 16,6% са за американците. Докато американската компания загуби около една десета от продажбите си, продажбите на Lenovo нарастват с две на сто. А тенденцията е положителна за китайския претендент: През четвъртото тримесечие на годината пропастта се е разширила.<br /> <br /> От две години насам продажбите на персонални компютри отчитат значителен спад, защото клиентите предпочитат да достъпват интернет чрез смартфони и таблети. <br /> <br /> Продажбите на смартфони са минали 1 млрд. броя през 2013 г., а таблетите бързо наваксват и има вероятност да изпреварят продажбите на персонални компютри попреди 2015 г.<br /> <br />