Министерството на образованието в Обединеното кралство наскоро представи радикална промяна в образованието. Планът е всички деца на възраст от 5 до 14 години да учат “строго компютърни науки”. В началото на революцията на персоналните компютри Кралството показа доста напредничаво мислене, като промотира образованието в сферата на компютърните науки.
Въпреки това, скоро след като първоначалното оживление утихна, програмите в училищата зачеркнаха взискателните компютърни предмети и обучението в сферата се сведе до ICT - Information Communications Technology (Информационни комуникационни технологии). Аргументът беше, че повечето ученици нямат нужда да знаят как работят компютрите, а само как да ги използват. До скоро нямаше много опити да се поднови по-задълбоченото изучаване на технологиите и учениците учеха главно как да работят на програми, работещи с Windows, и най-вече - тези от Office пакета.<br /> <br /> Според някои от запитаните в проучване от 2008-ма, занимаващо се с ICT учебната програма, тя дори е &ldquo;вредна&rdquo;, тъй като почти не помага на децата да получат полезни знания, а само им губи времето. Министърът на образованието каза: &ldquo;Както председателят на Google, Ерик Шмид, наскоро се оплака, ние в Англия позволихме на образователната си система да игнорира огромното ни културно наследство и сега плащаме цената за това.&rdquo;<br /> <br /> За щастие реални действия имаше - правителството настоя да се учи нещо трудно. &ldquo;Представете си драматичната промяна, която може да бъде възможна до няколко години, след като премахнем пречещата ICT учебна програма. Вместо да отегчаваме учениците, като не по-малко отегчени учители им преподават как да използват Word и Excel, можем да видим как 11-годишни деца успяват да напишат обикновени 2D компютърни анимации, използвайки инструмента на MIT (Масачузетският технологичен институт), наречен Scratch. До 16-годишна възраст те ще си имат понятие от компютърните езици, преподавани досега само в университетите, и сами ще пишат приложенията за смартфоните си&rdquo;, допълни министърът.<br /> <br /> Важен е примерът, който Обединеното кралство дава на света. В нашата технологична ера компютърните науки би трябвало да са неотлъчна част от учебните програми. Докато някои не са съгласни с идеята децата да бъдат научавани да работят с компютри на крехката възраст от 5 години, всъщност това е нещо естествено и ще ги направи много по-подготвени и вещи в сферата на технологиите, отколкото ако започнат да учат по-късно. По-реалистичното притеснение в момента е липсата на достатъчно квалифицирани кадри, които да заемат новооткрилите се учителски позиции. Затова Министерството на образованието заедно с Британското компютърно общество (British Computer Society) стартираха кампания, с която да привлекат свежа кръв сред учителите по компютърни науки с награди от 9000 до 20 000 паунда за онези, записали се за първоначалното обучение за такива учители, започващо през септември тази година.<br /> <br /> Новата учебна програма ще влезе в сила във всички етапи на обучение от септември 2014-та година./БЛИЦ<br /> <br />