Съществува маршрут между Европа и Азия, който има потенциала да спести хиляди километри и месеци при транспортирането на стоки и суровини, пише Popular Science. Единственият проблем е, че е покрит с дебела ледена покривка. Огромни блокове от лед запречват северния морски път от декември до юли - повече от половин година. Daewoo Shipbuilding and Мarine Engineering изгражда първия в света танкер ледоразбивач, който ще пренася втечнен газ по арктическия маршрут целогодишно. В момента танкерите се придружават от ледоразбивачи, който разчистват пътя пред тях.
Проектът &ldquo;Ямал&rdquo;, в който участват компании от Русия, Франция и Китай, предвижда разработване на над 200 кладенци в Арктика с очакван добив от 16.5 милиона тона втечнен газ на година. Замисълът ще бъде реализиран с помощта на първите 16 танкера ледоразбивачи Arc7 на Daewoo. Целогодишно втечнен газ от находището Ямал ще се транспортира от руското пристанище Сабета на запад към Европа, Южна Америка, Индия Китай и Южна Корея. През по-топлата част от годината ще се извършват доставки и на изток към Япония и Южна Корея. На фона на увеличаващата се зависимост на Русия от износа на горива и падането на цените се събужда една стара руска мечта от 17 век - целогодишно използване на северния морски път.<br /> <br /> Капитанският мостик на Arc7 е напълно затворен, а зоната, където се намират съоръженията за акостиране на носа е покрита, за да се защити екипажа от арктическия студ. Прожектор на върха на мостика &ldquo;следи&rdquo; за твърде големи ледени блокове. Пететажна външна платформа води към авариен изход за всички нива на исполинската структура.<br /> <br /> Двигателите на танкера не се намират в корпуса, а под него. Трите 15-мегаватови електрически мотора имат мощност над 60 хиляди конски сили, което прави кораба с около 30 процента по-мощен от &bdquo;Титаник&ldquo;. Двигателите могат да се завъртат на 360 градуса, насочвайки плавателния съд във всички посоки, дори настрани и назад.<br /> <br /> До 172 600 кубични метра втечнен газ се съхраняват в &bdquo;сандвич&ldquo; от две 0.7-милиметрови криогенни мембрани. Подобно на натиснат с пръст балон, мехурите от гъвкава никелова стомана променят формата си при въздействия, които биха повредили твърд резервоар. Стъклена вата и кутии от шперплат изолират втечнения газ от достигащия минус 50 градуса по Целзий студ. Допълнителна защита се осигурява от тръбички, пълни с горещ въздух.<br /> <br /> Корпусът на Arc7 е с двустранна форма на нож и разчупва лед и с двата си края. Те са направени от два пласта подсилена стомана. Във вътрешността има структура с формата на ребра, която поема натиска при разчупването на двуметрови ледени блокове. Интегрирани в корпуса сензори постоянно измерват нивото на &bdquo;умора&ldquo; в различните зони на 300-метровия танкер./БЛИЦ<br />