Както съобщи специализираният сайт news.usni.org, ВМС на САЩ вече са дали официално наименование RAQ-25 Stingray на перспективния палубен безпилотен самолет-танкер по проекта CBARS. Самолетът още го няма, но се сдоби с име? Истината е по средата.
Ръководството на ВМС на САЩ в началото на тази година сложиха кръст на програмата за реактивен ударно-разузнавателен палубен безпилотен летателен апарат (UCLASS). <br /> <br /> По тази програма бе създаден прототип на ударния палубен БЛА Northrop Grumman X-47B, построен в два екземпляра. Дори ги &bdquo;научили&rdquo; да кацат на самолетоносача &bdquo;Джордж Буш&rdquo;. Изпитанията обаче показали, че характеристиките и възможностите на апарата при сегашното развитие на техниката явно не са достатъчни за решаване на пълноценни бойни задачи на необходимото равнище за гъвкавост и надеждност, съпоставими с пилотираните ударни самолети. После пък било преценено, че това е нецелесъобразно.<br /> <br /> Така се достига до идеята за използване на БЛА като зареждач на гориво във въздуха. Впрочем във ВМФ на САЩ остро стои въпросът с танкерите, след като през 1997 г. бяха снети от въоръжение Grumman KA-6D Intruder. Сега задачата е прехвърлена на Boeing F/A-18, но за тази цел се изразходват до 20-30% от техните полети.<br /> <br /> RAQ-25 обаче щели да запазят &bdquo;ограничени&rdquo; ударни и разузнавателни възможности. Договорът за тяхната разработка ще бъде сключен през 2018 г., а постъпването им на въоръжение се очаква след общо около 10 г.<br /> <br /> <strong>Ганчо КАМЕНАРСКИ, БЛИЦ</strong><br /> &nbsp;