Вселената се разширява и ще продължи да го прави, докато се превърне в студена празнина. Това е, което знаем и то отговаря на въпроса къде отиваме. Но защо и как - все още е загадка за космолозите. Триизмерна карта на Вселената, обхващаща почти два милиарда светлинни години, ще се опита да подреди част от пъзела, пише Motherboard.
През 1929 година американският астроном Едуин Хъбъл е открил, че Вселената се разширява, наблюдавайки т.нар. &bdquo;червено отместване&ldquo; на отдалечени звезди. Дължината на светлинната вълна на звездните обекти се променя според отдалечеността им, е установил ученият. Откритието му е обрисувало картина на постоянно разширяваща се Вселена. През 90-те години на миналия век теорията на Хъбъл е допълнена от по-точни измервания на червеното отместване, които предполагат, че Вселената се разширява все по-бързо и по-бързо.<br /> <br /> Това не е всичко. Нови наблюдения дават основание да се смята, че Вселената не е така еднородна, както се е смятало преди и че се разширява по-бавно , отколкото са показвали предишни изчисления. Тези отклонения се наричат собствени ускорения и хората едва сега започват да ги изследват. С такава цел астрофизици от Университета Ватерло са създали най-обширната триизмерна карта на Вселената, правена досега. &bdquo;Разпределението на галактиките не е еднородно и не следва определен модел&ldquo;, казва Майкъл Хъдсън, преподавател в департамента по физика и астрономия. &bdquo;Има върхове и падини подобно на планински масив&ldquo;.<br /> <br /> Проследяването на неравномерното разпределение на небесните тела ще бъде ключ към изследването не само на собственото ускорение, но и на местоположението и количеството на тъмна материя във Вселената. Смята се, че тъмната материя съставлява 26.8 процента от Вселената, но въпреки това не сме в състояние да я видим. Цялостният триизмерен модел ще даде възможност на учените да предскажат къде се намира тъмната материя.<br /> <br /> Ако пък не сте астрофизици, може просто да видите как би изглеждала Вселената, срязана на две като пъпеш, отбелязва Motherboard.