Никой не може да каже със сигурност колко са потенциалните астероиди убийци, казва д-р Веселка Радева от астрономическата обсерватория с планетариум “Николай Коперник” във Варна.
Британски инженери са проектирали и конструирали апарат, който да обезвреди астероид, отклонявайки го от пътя му към Земята. Този гравитационен влекач може да отклони астероид с диаметър 39 метра, казва д-р Радев, която е координатор на българските кипи, които работят по програмата на НАСА за ученици и студенти.<br /> <br /> &ldquo;Ако подобно нещо падне на Земята, ще се освободи енергия 100 000 пъти по-голяма, отколкото на атомната бомба над Хирошима&rdquo;, казва ученият и допълва, че отклоняването на астероиди, които се насочват към Земята, става част от системата за сигурност на планетата.<br /> <br /> Според д-р Радева учените могат много точно да изчислят кога във времето би могъл да се случи сблъсък с астероид.<br /> <br /> &ldquo;Когато се открие астероид, се изчислява неговата орбита. Ако тя пресича земната, се пресмятат възможните положения на астероида и Земята и дали двете тела ще бъдат в точката на пресичане на двете орбити&rdquo;, обяснява тя. <br /> <br /> По данни на Радева до началото на този месец са открити 310 376 астероида, от които само на 16 000 са дадени имена. Има астероиди и с български имена&nbsp; -&nbsp; България, Шипка, Шумен, Багряна, Иглика и така общо 20 на брой./БЛИЦ <br /> <br />