ДНК анализът на 15 членове на древния народ Рапа Нуи разби дългогодишната теория за срив на населението на Великденския остров, разкривайки вместо това стабилен растеж на населението до 1860-те години.

Проучването, публикувано в списание Nature, също така открива доказателства за кръстосване между островитяните и индианците, което предполага, че полинезийските заселници може да са прекосили Тихия океан и да са посетили Америка.

От векове изследователите спорят дали населението на Рапа Нуи, известен още като Великденския остров, е претърпяло рязък спад поради обезлесяване, свръхексплоатация на ресурси и войни през 1600 г. преди пристигането на европейците век по-късно.

Нови изследвания обаче показват, че този колапс никога не се е случил.

Изследователският екип, ръководен от д-р Дж. Виктор Морено-Мейлард, анализира геномите на 15 древни жители на острова, които са получени от музей във Франция.

ДНК анализът не показа доказателства за генетично затруднение, което да показва срив на популацията. Вместо това данните показват, че населението на острова се е увеличавало стабилно до 1860 г., когато набезите на перуанските роби и болестите, донесени от европейците, са довели до значителен спад.

Проучването установи също, че древният народ Рапа Нуи има индианска ДНК, което предполага контакт между двете групи.

Това заключение е подкрепено от генетичен анализ от 2020 г., който показа, че полинезийците и местните колумбийци са се кръстосали преди около 800 години.

Изследователите смятат, че това кръстосване може да се е случило между 1250 и 1430 г. сл. Хр., въпреки че не е ясно дали хората от Рапа Нуи са пътували до Америка или дали местните американци са посетили острова.

„Това, което знаем със сигурност е, че до 1250 г. сл. н. е. 90% от генома на Рапа Нуи е бил от полинезийски произход“, каза д-р Морено-Мейлард.

„Друго нещо, което знаем е, че индианските елементи са се появили около 1300 г. сл. Хр. Това е важна дата, защото знаем, че европейците са пристигнали на острова едва през 1722 г."

Резултатите от проучването предизвикаха спорове, като някои експерти поставиха под въпрос резултатите. Археологът и директор на проекта за статуя на Великденския остров д-р Джо Ан Ван Тилбург беше скептична, позовавайки се на необходимостта от допълнителни изследвания и археологическа подкрепа.

„Авторите твърдят, че костите на 15 „древни“ Рапа Нуи носят тежкото бреме на смяната на парадигмата, но без археологическа подкрепа“, каза тя.

Въпреки критиките, авторите на изследването са уверени в откритията си, които дават нови прозрения за историята на Рапа Нуи и нейния народ. Анализът ще бъде използван и за идентифициране на някои от 15-те изследвани лица.