Италиански лекар със сензационно твърдение за Леонардо да Винчи

Диагнозата за парализа на ръката заради увреждане на улнарния нерв е направена въз основа на анализ на две изображения на ренесансовия гений

Италиански лекар твърди, че Леонардо да Винчи е получил увреждане на нерв от падане, довело до парализа на ръката, която му е попречила да завърши някои картини, съобщи Би Би Си. Диагнозата за парализа на ръката заради увреждане на улнарния нерв е направена въз основа на анализ на две изображения на ренесансовия гений от последните му години.

Едното е портрет, нарисуван с червена креда от Джовани Амброджо Фиджино. На него дясната ръка на Леонардо е свита като в спазъм, но не както е обичайно след инсулт, а като при увреждане на улнарния нерв, довело до парализа. Тя би му попречила да държи палитра и четка.

Улнарният нерв стига от рамото до кутрето и управлява почти всички мускули на ръката за фини движения. Възможно е падане да е предизвикало нараняване на горната част на ръката и последвала парализа или обездвижване.

Данни Леонардо да е имал намалени когнитивни способности или да не е можел да се движи, няма. Затова според д-р Давиде Лацери, специалист по пластична реконструктивна хирургия от клиниката "Вила Салария" в Рим, не е вероятно той да е прекарал инсулт. 

"Това може да обясни защо е оставил незавършени картини, включително и "Мона Лиза", през последните пет години от кариерата си на художник, макар и да е продължил да преподава и рисува", коментира д-р Давиде Лацери.

Другата изследвана творба е гравюра на човек, свирещ на лира. Изобразеният на нея мъж беше идентифициран неотдавна като Леонардо да Винчи. Съществуват и писмено описание от дневника на сътрудник на кардинал, посетил Леонардо в дома му през 1517 г.
"Не може да се очаква качествена работа от него, защото някаква парализа е сковала дясната му рака. . . Въпреки че майстор Леонардо не може вече да рисува с характерната красота, той още може да проектира и да обучава другите" пише Антонио де Беатис. 

Леонардо да Винчи е използвал еднакво добре и двете си ръце. Мазките и сенките на картините му са с наклон от ляво на дясно. Това насочва към рисуване с лява ръка, но според биографични документи той е използвал дясната за създаването на други творби.