Цифровата трансформация ще продължи с пълна сила през 2022 г.
През 2022 г. главните изпълнителни директори и техните бордове ще очакват от технологичните шефове да надграждат последните си постижения в процеса на цифровата трансформация.
Това ще означава да се правят подобрения на т.нар. „потребителско преживяване”, да се работи за устойчиви ИТ и др. Има, общо взето, десет направления, които ще поставят предизвикателства пред ИТ директорите тази година, заяви Димитър Ганев, съдружник в българската софтуерна компания „И-Кард“, която е в топ 50 в Европа. Ето и кои са десетте направления:
1. Отговорност за нови бизнес-области
Допреди няколко години ИТ директорите бяха предимно „техничари”. На тях се разчиташе да се грижат за ИТ инфраструктурата, данните и системите, които поддържат бизнес-процесите. С ускоряване на дигитализацията ИТ директорите започнаха да придобиват по-важна роля, да се включват в създаването на нови продукти и услуги за клиентите. Последните две години катализираха тази тенденция и ИТ директорите внезапно доказаха своята огромна стойност за бизнеса. Занапред те ще поемат все повече нови бизнес-отговорности. След създаването на изцяло дигитални продукти и услуги и налагането на хибридния модел на работа ИТ директорите може да се окажат с ключови функции за производствените съоръжения, управлението на човешките ресурси, ежедневните бизнес-операции.
2. Нови нива на „клиентското преживяване”
2021-а беше година, в която ИТ директорите изостриха вниманието си върху инициативите за „клиентското изживяване”. От усъвършенстването на програмите за работа от дома до внедряването на нови канали за електронна търговия – стана невъзможно да се говори с ИТ шефа, без да стане дума за важността на „клиентското преживяване”. Това обхваща както вътрешните потребители – собствените служители – така и външните клиенти. През 2022 г. най-добрите CIO ще изведат фокуса си върху „клиентското преживяване” до ново ниво. Те ще се насочат към по-широката екосистема от партньорски фирми и организации. Ще се съсредоточат върху това как организациите използват данни, за да предоставят персонализирани услуги и продукти на всички, с които взаимодействат.
3. Технология като генератор на стойност
ИТ лидерите бяха в главната роля при рязката дигитална трансформация през последните две години. Сега те ще направят повече и ще покажат как всички видове технологични иновации – от изкуствения интелект до виртуалната реалност – могат да помогнат на бизнеса им да намери нови пътища към клиентите, носейки нови приходи.
4. Едно наум с автоматизацията
От роботизацията на рутинните дейности до програмирането „с малко код” – налице са цял набор от инструменти, които улесняват процесите и оперативната работа. Но автоматизацията трябва да се внедрява с едно наум: тези инструменти могат да облекчат ежедневното натоварване за ИТ екипите, но и някой трябва да гарантира, че новите приложения отговарят на строгите стандарти за надеждност и сигурност. Ускоряването на автоматизацията означава, че ИТ специалистите ще прекарват повече време в мониторинг и контролиране. Затова за ИТ директорите е важно да се съсредоточат върху обучението и разработването, за да са сигурни, че персоналът е готов за промяната и отговорността, обясни Димитър Ганев от „И-Кард“.
5. Формира се ИТ отделът на бъдещето
Предвиди всичко, случващо се с автоматизацията и програмирането „с малко код”, би било лесно да се предположи, че традиционната работа на ИТ отдела е свършена. Това обаче е доста далеч от истината. Да, техническият екип ще се промени. Но той ще има нови роли и нови задачи. Талантливите разработчици остават стойностни високо ценени, а техните ресурси трябва да се използват максимално ефективно. За да привличат и задържат квалифицирани ИТ кадри, ИТ директорите ще трябва да помислят много за възможностите, които предлагат. ИТ специалистите ще имат нужда от предизвикателства за личното си развитие, от израстване, от гъвкавост и свобода.
6. Ефективно управление на данните, сигурността и управлението
В основата на цялата дандания около дигиталната трансформация стоят данните. Организациите продължават да събират и използват постоянно нарастващи количества информация. Докато ИТ директорът през 2022 г. ще полага началото на нови и все по-интересни проекти, генериращи стойност за бизнеса, някой в бек-офиса ще трябва да гарантира, че данните, сигурността и управлението винаги са в идеална форма. Безкрайните киберзаплахи и рискът от финансови и репутационни щети при успешна атака означават, че ИТ директорите ще се нуждаят от майстор в областта на ИТ сигурността, а може би дори двама, за да може автоматизацията и дигитализацията да се случат при минимум риск.
7. Насочване на вниманието към квантовите изчисления
Квантовите изчислителни технологии бяха доскоро „научна фантастика”, но те се развиват толкова бързо, че изглежда са на прага на сървърната зала. Засега тяхното приложение е ограничено, що се касае до бизнеса, но това скоро ще се промени. За ИТ директора е важно да следи прогреса в тази област. Той трябва да проучва възможностите и да оформя визията си за приложението на квантовите технологии в организацията. Различните възможности за използване на квантовите изчисления трябва да се проучват още отсега.
8. Възможностите на метапространството
Метапространството е друга тенденция, която се радва на много внимание напоследък. Има, разбира се, и основания за скептицизъм. Основните технологии на метапространството са, общо взето готови (за разлика от квантовите системи). Най-големите технологични компании в света инвестират огромни суми в тази област и резултатите скоро ще са налице. Затова ИТ директорите не могат да си позволят да подценяват темата. Те трябва именно сега да проучват какво би могло да се направи чрез технологиите на метапространството, за да се подобри „клиентското преживяване”.
9. Облаци, пак облаци
Лесно е да се попадне в капана на мисълта, че навлизането на облачните технологии в бизнеса е вече факт и там няма много място за промени. Директорите по информационни технологии помагат на бизнеса да внедрява облачни системи и услуги вече повече от десетилетие и все пак има още много несвършена работа. Бизнесът се втурна да внедрява облачни услуги през последните две години и ИТ директорите ще трябва да утвърдят и разширят тези платформи през следващата година. Анализаторската фирма Gartner казва, че повечето организации (85%) ще наложат принципа „облакът на първо място” през следващите пет години.
10. Устойчивостта като бизнес-приоритет
Без значение дали ни харесва или не, темата за изменението на климата е на дневен ред и ще продължи да бъде част от него. Някои хора изобщо не вярват в климатичната криза, други смятат тази тема за средство за „изпиране” на имидж, трети са фанатично втренчени в зелената вълна. А ИТ индустрията има лоша слава, когато става дума за екология. Центровете за данни и телекомуникационните мрежи са сериозен консуматор на енергия. На фона на тази картина повече от три четвърти (79%) от потребителите са готови да променят предпочитанията си за покупка заради фактора „въздействие върху околната среда”! Това означава, че ИТ директорите трябва да вземат мерки, за да направят ИТ дейностите си устойчиви и екологични, коментира още Димитър Ганев от „И-Кард“.