Ужас с астронавти: Изстреляните в космоса са блокирани на МКС, не знаят кога ще се връщат
Кога ще се завърнат Буч Уилмор и Сунита Уилямс, все още не е ясно, но представители на НАСА вече заявиха, че космическият кораб има достатъчно гориво, за да остане в орбита най-късно до средата на август
Все още няма дата за завръщане на блокираните астронавти на Боинг, които са блокирани на Международната космическа станция (МКС) от юни, след като космическият им кораб претърпя множество аварии, съобщи НАСА, пише Вести бг.
Буч Уилмор и Сунита Уилямс се качиха в орбита в космическия кораб на Боинг след дългогодишни забавяния и успешно се изстреляха при първия полет на "Старлайнър" с екипаж от космическата станция Кейп Канаверал във Флорида на 5 юни. По план те трябваше да останат една седмица в орбита.
Но по време на полета космическият кораб претърпя редица проблеми, включително пет изтичания на хелий и пет повреди на двигателите на системата за управление на реакцията (RCS), което принуди инженерите да отстраняват проблемите на Земята. Това удължи престоя на двамата астронавти на борда на Международната космическа станция (МКС) до сегашните 50 дни.
Въпреки това НАСА и Боинг твърдят, че макар наземните тестове да са приключили, все още няма ясна дата за полет до дома.
„Днес нямаме голямо съобщение за датата на завръщане. Постигаме голям напредък, но просто не сме съвсем готови да го направим“, каза Стив Стич, програмен мениджър на програмата на НАСА за комерсиален екипаж, на пресконференция в четвъртък (25 юли).
Кога ще се завърнат астронавтите, все още не е ясно, но представители на НАСА вече заявиха, че космическият кораб има достатъчно гориво, за да остане в орбита най-късно до средата на август.
Стич заяви, че НАСА и Боинг може да извършат тестово изстрелване на космическия кораб „още следващата седмица“. Стич добави, че след този преглед ще бъде определено времето за скачване.
"Старлайнър" е построен като част от програмата на НАСА за търговски екипаж - партньорство между агенцията и частни компании за извеждане на астронавти в ниска околоземна орбита след прекратяването на програмата на НАСА за космически совалки през 2011 г. Корабът Crew Dragon на SpaceX също произлиза от тази инициатива и има 13 полета с екипаж от началото на експлоатацията си през 2020 г.
Но пътуването на "Старлайнър" в орбита беше много по-проблемно. Софтуерна грешка по време на първия му изпитателен полет без екипаж изведе "Старлайнър" на грешна орбита, а вторият опит беше прекратен поради повреден горивен клапан. Впоследствие се появиха и други проблеми, включително проблеми с парашутите и необходимостта да се премахне близо миля (1,6 км) запалителна лента.
Третият опит за полет с екипаж беше забавен за кратко заради проблеми с вибриращ кислороден клапан и малък, но постоянен теч на хелий. В крайна сметка инженерите прецениха, че корабът е безопасен за полет въпреки тези проблеми. След излитането течовете се умножиха и няколко двигатели излязоха от строя, което забави скачването на кораба с модула „Хармония“ на МКС и по-късно отложи завръщането му на Земята.
Представители на НАСА твърдят, че космическият кораб все още е безопасен и че завръщането е било отложено толкова дълго, за да могат учените да съберат възможно най-много данни за неизправните RCS двигатели, преди те да бъдат изхвърлени и да изгорят при влизането в атмосферата.
„Последните няколко седмици бяха наистина полезни за разбирането на аномалиите и за това как да се справим с тези проблеми при бъдещи полети. Това беше истинската цел тук“, заяви на пресконференцията Марк Напи, вицепрезидент на Боинг и ръководител на програмата за комерсиални екипажи на компанията.
За да разберат по-добре как биха могли да се държат тези двигатели, които са от съществено значение за накланянето на кораба под правилния ъгъл за навлизане в земната атмосфера, инженерите в завода на Starliner в Уайт Сандс, Ню Мексико, разглобяват копия от тях, проверяват ги част по част за потенциални неизправности и ги изстрелват, за да събират данни.
По време на продължителния си престой на борда на МКС Уилмор и Уилямс са изпълнявали редица задачи по поддръжката и научни проекти. Веднъж седмично те са се връщали в капсулата „Старлайнър“, за да отработят проблемите с двигателите заедно с инженерите от наземния контрол.
Престоят на астронавтите до голяма степен е безопасен, но не и напълно без инциденти. На 27 юни излязъл от строя руски спътник се разпадна в орбита, като изпрати отломки към МКС и принуди Уилямс и Уилмор, както и останалите седем астронавти на борда, да се скрият в съответните космически капсули.
На пресконференция на 10 юли, предавана от МКС, Уилмор и Уилямс заявиха пред репортери, че са уверени, че „Старлайнър“ ще може да ги върне безопасно на Земята.
На въпрос за резервните планове за връщане на астронавтите без "Старлайнър", Стич заяви, че са разгледани планове за непредвидени ситуации, включващи Crew Dragon на SpaceX.
„Очевидно резервният вариант е да се използва друга система. Предпочитам да не навлизам във всички тези подробности, докато не стигнем до този момент - ако изобщо стигнем до него“, каза Стич.
„Екипът ни наистина се е съсредоточил върху това, да върнем Буч и Суни на борда на „Старлайнър“, допълва Стич.