Българският език е класиран на едно от водещите места по трудност от Института за чуждестранна служба (FSI), зает с класиране на езиците по трудност според времето, необходимо на един англоговорящ, за да овладее професионално даден език, пише Actualno.com

Заедно с гръцки, иврит, хинди и няколко десетки трудни езици, българският е определен като език от категория IV – висока степен на трудност при овладяването му, като по-трудни от него са само няколко езика, определени като категория V, сред които арабски, японски, корейски, китайски и мандарин.

Това далеч не означава да се успокоявате, че грешите, пишейки на родния си език, както и да използвате класацията като оправдание за грешките си. Да се научите кога се пише "Ви" с главна буква, например, далеч не е толкова трудно, колкото очаквате или смятате, така че може да положите усилия, да запомните няколко простички правила, събрани в шепа изречения, и да овладеете това лесно правило в езика ни.

 "Ви" се използва с главна буква при учтива форма на обръщение най-често в официалната сфера на общуване и в официалната писмена комуникация.

Каня Ви на интервю за свободната длъжност в поверената ми фирма.

Това далеч не означава, че служебните писма и имейли са единствената сфера на употреба. Може да използвате учтивата форма и в онлайн комуникация по неслужебни и модерни канали като вайбър, месинджър, фейсбук и други. Там формата означава проява на уважение и заявка за запазване на дистанцията и поддържане на професионалното отношение.

Подобни неформални канали се употребяват едва от броени години като форма на официална комуникация, поради което употребата на „Ви“ с главна буква не е ясно и законово дефинирана там, но силно ви препоръчваме, ако общувате през фейсбук с клиенти и партньори, също да е в учтива форма, ако използвате именно такава в служебните писма.

Подобна е и употребата на "Вас", "Ваш", "Вие", като правилата за "Ви" напълно важат и за тях. Нещо повече – учтивата форма се употребява и когато се отнася за двама или повече души, тоест и в множествено число.

Скъпи клиенти, молим Ви да пазите касовите си бележки.

Често допускани грешки при употреба на "Ви". Понякога, дори когато знаете кога се пише "Ви" с главна буква, може да е трудно да определите дали в дадената кореспонденция, ако тя не е официална и изведена от фирмата, следва да използвате главна или малка буква. Тук писано правило няма, ако кореспонденцията не е официална.

Но има добри практики, препоръки и неписани правила.

Ако общувате с клиентите си закачливо и на "ти" в социалните мрежи и в търговската си мрежа, ако брандът и браншът позволяват подобна неформална среда и комуникация, може да не използвате учтивата форма и да пишете ви, вие, вас с малки букви. Това е избор на стил на комуникация на бранда и той е индивидуален и личен.

Не е сериозно и професионално обаче банка или институция да общува на ти с клиенти и партньори, докато персоналът на новия бар е съвсем очаквано да го прави. Колкото по-високопоставено е лицето, с което комуникирате, колкото по-сериозна е институцията, колкото по-ясно искате да покажете професионално отношие, както и уважение, толкова по-често трябва да предпочитате учтивата форма "Ви".

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук