Много важна новина от Министерския съвет за образованието
Правителството одобри и допълнителни 20 000 000 лева от централния бюджет
Министерският съвет одобри 21 национални програми за развитие на образованието за 2020 година. С тях ще се подпомага обучението в детските градини, в училищата и центровете за подкрепа на личностно развитие, предаде Нова телевизия.
Четири от програмите са изцяло нови - „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти", „Участвай и променяй — родителят, активен партньор в училищния живот", „Предоставяне на съвременни условия за работа на децата и учениците в Центрове за подкрепа за личностно развитие" и „Изграждане на училищна STEM среда".
НП „Изграждане на училищна STEM среда“ цели мотивиране на учениците за изучаване на природни науки, математика и технологии, повишаване на образователните резултати, придобиване на компетентности, на трайни знания, ключови умения и нагласи, ориентирани към практиката, развитието на учениците и провокиране на интереса им към технологичните професии.
Правителството одобри и допълнителни 20 000 000 лева от централния бюджет по бюджета на Министерството на образованието и науката за изпълнението на програмата.
Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда" ще се изпълнява за първи път през настоящата година и е с насоченост в областта на природните науки, дигиталните технологии, инженерното мислене и математиката. Предвижда се създаването на до 160 нови училищни центрове - интегрирана съвкупност от специално оборудвани учебни пространства с фокус върху изучаването и прилагането на компетентности в областта на природо-математическите науки в държавните и общинските училища в цялата страна.
В НП „Осигуряване на съвременна образователна среда" също има нови моменти - ще се изпълняват два нови модула: „Библиотеките като образователна среда" и „Площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата". По програмата продължава финансирането на модулите „Модернизиране на системата на професионалното образование", „Подобряване на условията за експериментална работа по природни науки", „Подкрепа на целодневното обучение на учениците" и „Културните институции като образователна среда".
Надграждане с нови дейности има и в НП „Успяваме заедно" и „Роден език и култура зад граница". Първата ще се реализира посредством три модула, като новите дейности са обособени в два от модулите - „Иновативна детска градина" и „Обединени за качествено предучилищно образование".
В НП „Роден език и култура зад граница" са разработени и ще се изпълняват новите модули „Подкрепа за квалификация на учителите от българските неделни училища в чужбина" и „Партньорства".
През 2019 година новата тогава НП „ИТ бизнесът преподава" беше насочена само към ИТ сферата. През 2020 година действието на програмата се пренасочва към бизнеса като цяло и дейностите ще се осъществяват във всички училища с профилирана или професионална подготовка в областта на STEM професии и профили. Програмата ще се нарича „Бизнесът преподава".
Продължава реализирането на програмата „Иновации в действие", която подкрепя нововъведенията в училищата в страната, споделянето на успешни практики и креативното мислене. Разработен е нов модул „Форуми за иновации в образованието", който предполага по-добро разпространение и прилагане на иновативните практики в българското училище.
Ще продължи изпълнението и на НП „Мотивирани учители", която стартира през 2019 година. В тазгодишната програма ще се обръща особено внимание на необходимостта от мотивирани специалисти в училищата с групи, застрашени от социална изолация. Целта е повишаване качеството на образованието в училищата в уязвими общности, с ученици с ниски резултати и с нисък социално-икономически статус.
Министерството на образованието и науката ежегодно разширява обхвата на националните програми в изпълнение на приоритетите за повишаване обхвата и намаляване броя на напусналите образователната система, за подпомагане на децата и учениците в тяхното развитие, за модернизиране на материалната база и за мотивиране и подкрепа на педагогическите специалисти.