Учителите искат 10% увеличение на заплатите до края на годината
За да има учители, респективно повече млади такива, тяхната заплата не трябва да зависи от броя на учениците в паралелката и училището, а да бъде гарантирана и устойчива, категорични са от синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа"
Нито една партия не каза колко ще отдели за "приоритетните" просветни дейности. Ако нямаме поне 6% от БВП за образование, то всички разговори за него ще звучат кухо и безсмислено, като ненужен резонанс. Това заявяват от Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".
От подчертават, че премахването на делегираните бюджети, каквито са идеите на новите визионери, няма да реши всички проблеми в системата.
В позицията се посочва, че водещата роля на бройката на учениците при формиране на бюджетите със 70% тежест трябва да се съобрази и с другите компоненти - паралелки и физическа среда, както и броя на учителите. Всички те взети заедно трябва да генерират повече финансови средства за училището и детската градина.
Според синдиката, за да има учители, респективно повече млади такива, тяхната заплата не трябва да зависи от броя на учениците в паралелката и училището, а да бъде гарантирана и устойчива.
Те настояват до края на тази година учителите да получат 10% увеличение на трудовите си възнаграждения. За тази цел са необходими 350 милиона лв., при бюджет за образование над 5 млрд. лв.
В становището се изтъква, че в ЕС българските учители са с най-висока степен на бърнаут, с най-голям дефицит от компенсаторни механизми, които да ги съхранят. По тази причина от синдиката призовават да бъде изработена нова национална образователна политика за съхраняването на учителя от високото прегаряне и опазването му от несвойствени и административни волности.
Учителският труд да бъде прекатегоризиран към втора категория труд, е друго от исканията, както и да се гарантира добавката от Учителския пенсионен фонд да се ползва пожизнено и безусловно дори и при ранно пенсиониране на учителите.
Според Синдикат "Образование" трябва да се отнеме политическото влияние при назначаване, контролиране и уволняване на директори, а също да се въведе мандатност на директорската длъжност, като тя бъде съобразена с ценз и управленчески опит.
Мандатността да бъде с неограничен брой на мандатите, но представителните синдикати да участват в комисиите за назначаване на директори. Предлага се на четири години директорите да преминават през атестация в комисията да участват контролните органи на РУО и представителните синдикати, а не родители и общенствени съвети, защото нямат необходимата компетеция.
Синдикат "Образование" настоява промените в Закона за предучилищното и училищно образование да бъдат незабавни и фундаментални.
По отношение на учениците и родителите се предлага да се въведе договор между родителя и директора за спазване на училищния правилник и да се намали броят на учениците в паралелки и групи.
Сред другите искания са въвеждане в начален етап на оценки и повтаряне на класа при неусвояване на образователния минимум; въвеждане на оценка за дисциплината на учениците; отпадане на НВО в четвърти клас; ефективно увеличаване на дейностите по интереси във всяко училище, а не само при участие в проект и национална програма; реално намаляване на обема и трудността на новия материал към 30%, за сметка на 70% проектно базираното обучение и практическите упражнения; вменяване на повече отговорности на родителите, без страх от политически реваншизъм;
За учителите в училищния закон се предлага преминаване на детските градини към делегирани бюджети; ефективно намаляване на административната тежест; участие на синдикатите в комисиите при назначаване на директори; преминаване на атестирането на учителите като елемент на инспектирането, като основно се ползва базата на атестационната карта от диференцираното заплащане; увеличаване броя на психолозите и/или педагогическите съветници във всяка образователна институция, без ограничение от броя на учениците в училище; изравняване на нормативите на всички педагогически специалисти към 648 часа годишно и отпадане на седмичната дискриминационна норма на учителите в начален етап; назначаване на асистент-учители, които да не работят с ученици, а да подпомагат педагогическата и административната дейност в училище.
Относто ваксинационната кампания от синдиката заявяват, че императивът само ваксинирани родители да имат достъп до детската градина, няма да сработи и е дискриминационен. Те напомнят, че засега няма закон или наредба за задължителна ваксина срещу коронавирус.
Назидателното отношение по повод на имунизациите към учители и директори да се съобразят безропотно с наложения морален натиск за социална отговорност, забравяйки това да бъде вменено на много други професии с обществена значимост, може да събори нечие управление, предупеждават още от синдиката.