Вълчев: Маски и шлемове - и за учителите
За предстоящата учебна година в България е избран моделът на невзаимодействие между паралелките
"Препоръчително е за учителите, които преподават на различни класове, да носят маски или шлемове", докато са в училище. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в Бургас, цитиран от "Фокус".
Министърът уточни, че за провеждането на занятията през предстоящата учебна година в България е избран моделът на невзаимодействие между паралелките, подобен на този в редица други държави. Според избрания модел, препоръката за носене на маски или шлемове няма да важи за началните учители, тъй като те взаимодействат само с един клас.
"За учениците от една паралелка се възприема, че са една група, която няма как да не си взаимодейства вътрешно. Това позволява на учениците от тази паралелка по време на учебен час да не стоят с маски.
При началните учители не е проблем, тъй като те работят с един клас. Проблемът е, когато един учител работи с много класове, затова е задължително, когато учителите сменят паралелки, да спазват дистанция между учениците.
Това за съжаление ще затрудни част от ефективността на педагогическата работа. Тези учители няма да могат да ходят между чиновете, но ще могат да работят с повече класове", посочи министър Вълчев. Според избрания модел, ако има едно заболяло дете, ще бъде карантиниран само съответният клас.
Министърът на образованието обърна внимание и на това, че проблем за предстоящото провеждане на занятията остават т.нар. "критични зони" - коридори, тоалетни, училищен стол, учителски стаи.
"Ние сме дали набор от препоръчителни решения, които ще си избере всяко училище. Тази седмица вероятно ще се проведат педагогическите съвети. Обявили сме какъв е избраният модел, но, съзнавайки, че всички училища са различни, не можем да имаме единно решение. Затова дадохме списък с избираеми решения.
Има, разбира се, и задължителни мерки - дезинфекцията, носенето на маски, задълженията за ежеседмично уведомяване на родителите или при евентуално заразяване. Подобна стратегия приложихме и в детските градини. Добрата новина е, че засега нямаме голям брой заболели в детските градини", посочи още министър Вълчев. Той коментира ситуацията и в останалите държави, като заяви, че избраните модели за провеждане на занятията са основно два.
"Единият модел е на смесено, хибридно обучение, според който се разреждат класовете и се разделят. Освен това, според този модел, част от обучението се провежда вкъщи, а друга – от училище. Ние анализирахме всички възможни модели, но се оказа, че те са трудни за реализиране у нас или са нежелани.
Нямаме два пъти повече класни стаи и два пъти повече учители, така че да оставим по 10-15 деца в клас. Не можем и да накараме половината родители да стоят вкъщи през седмица. Затова избрахме вариантът за невзаимодействие между паралелките", допълни министър Красимир Вълчев.