Вълчев: Реакцията с чина е проява за дисциплинарно уволнение

За слуха, че социалните служби отвличат деца, който стана причина няколко училища в ромските квартали в Сливен, Карнобат и Ямбол да бъдат опразнени, министърът обясни, че на втория ден децата са се върнали в училище

Вдигането на чин от учител е недопустимо, но има и друга страна - това е трудната работа на учителите. По отношение конкретния случай - това е неприемливо поведение, непрофесионални прояви. Това каза в студиото на bTV министърът на образованието Красимир Вълчев.

Според него обаче подобна реакция на учител е проява за дисциплинарно уволнение. "Директорът е работодател, не смея да твърдя, че в момента имаме цялата информация. Имаме две неща, които са меко казано - непрофесионални прояви", заяви образователният министър.

Училището е среда, в която си взаимодействат много деца. Стотици деца в един коридор - не може изцяло да се елиминира агресията, тя по-скоро се мултиплицира, каза Вълчев. 

Според него училището не е източник на агресия, има много фактори - видео игри, социални мрежи.

За слуха, че социалните служби отвличат деца, който стана причина няколко училища в ромските квартали в Сливен, Карнобат и Ямбол да бъдат опразнени, министърът обясни, че на втория ден децата се върнаха в училище. 

"На нас усилията ни са насочени децата да се върнат в училище. Не мога да разбера целите (на тези слухове - б.р.), очевидно, се преиграва с нещо, имаме съмнения и за други цели. Те не служат на интересите на българското семейство.

Получи се противопоставяне на правата и на детето. Искаме всяко едно дете да живее в семейна среда, имаме крайни случаи, в които не може да се реагира. Няма отнемане на деца, това е груба манипулация с опит да се разруши образователната система. Опити да се всее паника има от хора, които са вътре, но от външни хора. Имало е намеса на религиозни лица чрез мрежите си", заяви Вълчев.

По думите му истерията е станала след като в 8 часа всички родители си водят спокойни децата на училище.
Нямаме кой знае какви мерки да реагираме. Успокояване на родителите е единственото, което може да направи училището, което става с разговори с родителите. 

Запитан: "От къде излезе името на шефа на пресцентъра на МО Александър Урумов за провокатор", Въчев отговори: "Александър Урумов ми е пращал искания за достъп до обществена информация във връзка с джендър обучението, отговорено му е надлеждно". Питането било за информация в учебник, поясни министърът. 

За програмата, по която учители, полицаи и социални работници обикалят домовете, за да върнат в училище деца, министърът каза, че над 40 000 деца са върнати в училище. Някои от тях са били преди това в чужбина и не били записвани на училище. По-трудно е да осигурим ежедневната посещаемост, има училища под 50% посещаемост, призна министърът. 

За учебния план министърът каза, че искат да подобрят резултатите и да подобрят функционалната грамотност - да свържем компетнентостите за учене. За програмите за математика - трябва да освободим повече време за решаване на задачи, очевидно програмата е бърза и тази бърза писта изхвърля децата. По математика всяко едно нещо надгражда следващото.

Във всички случаи посоката ще бъде облекчаване. Да ползваме опита и на другите страни. Да бъде по-занимателна, по-практическа. Да умеят децата да транслират житейски ситуации в математически задачи. Най-стръмно става след 4-ти клас, призна министърът.

По история или география може да пропуснем някой факт. Ако трябва да избираме една по-бърза писта или писта, която да затвърди наученото, ще изберем второто, допълни Красимир Вълчев.