Вълчев: Тестовете в училищата трябва да отпаднат и всички ученици да се върнат в класните стаи

Нищожният процент положителни проби - под 0.05, показва, че или децата не са основни преносители, или закупените тестове са некачествени и неточни

 „Тестовете в училищата трябва да отпаднат и всички ученици да се върнат безусловно в класните стаи“.  Това написа бившият образователен министър Красимир Вълчев във Фейсбук профила си. Той изброява и причините поради които, децата трябва да са в училище.

По думите му учениците са заложници на корупционни интереси в МЗ при закупуването на тестове.

Ето какво още пише Красимир Вълчев:

Тестовете в училищата трябва да отпаднат и всички ученици да се върнат безусловно в класните стаи. Има поне три причини за това:

1. Съмнения, че всичко се прави заради комисионни. Доскорошният заместник-министър Димитър Петров беше красноречив: “С тестовете се занимава министърът лично и неговият началник-кабинет Лидия Чорбанова. В нейния кабинет се викаше комисията, диктуваше се какво да се пише, после се изготвяха класации. Попитайте нея защо са толкова скъпи.”

По-късно стана ясно, че от процедурата са отстранени фирми, предлагащи значително по-ниски цени.

Министър Денков потвърди съмненията: “Когато обсъждаха тестовете, имаше наш представител, но когато започнаха да се обсъждат конкретни фирми, той беше помолен да не присъства.”

Ако закупуването на тестове продължи, остават съмненията, че това се прави заради корупционни интереси.

2. Незаконосъбразност и противоконституционност. Всяка образователна система съдържа принцип на задължителност. У нас този принцип е в чл. 53 от Конституцията и казва, че образованието на децата е задължително до 16-годишна възраст.

Родителите не могат да решават дали детето им да учи, те са задължени да осигурят обучението на децата си, а държавата и общините са длъжни да осигурят условия. Задължението за родителите, държавата и общините гарантира правото на образование на детето.

Както не е позволено на родителите да бият и да осакатяват физически децата си, така и не им е позволено и да ги лишават от образование и да ги осакатяват от житейски възможности и право на пълноценен и щастлив живот.

В момента близо 40 % от децата са оставени като “слушатели”, т.е. нито учат присъствено, нито получават ефективна форма на компенсаторно електронно обучение. МОН няма законово основание да дели паралелките и да отменя принципа на задължителност.

Няма и морално право да го прави. В България над 20 на сто от децата са от семейства с дефицит на отговорност на родителите към образованието им. Възможността родителите на тези деца да решават дали да ходят на училище е пагубно за тях и заличава усилията, които се положиха по Механизма за обхващане и задържане на децата и учениците.

3. Неефективно разходване на бюджетни средства и безсмислен труд. Нищожният процент положителни проби - под 0.05, показва, че или децата не са основни преносители, или закупените тестове са некачествени и неточни.

И в двата случая е неоправдано да се харчат милиони при толкова нисък процент. Със средствата за тестове, които ще се изхарчат до Коледа, можеха да се модернизират над 300 спортни площадки или над 500 класни стаи в училищата.

Отделно хамалогията - загубено учебно време, ангажиране на десетки хиляди учители, родители и служители, стоварени тежки кашони, съхраняване на невалидни тестове. При нищожния брой положителни проби е по-логично да се правят тестове само при симптоми.

П.С. Днес Парламентът реши, че в него може да се влиза и работи без зелен сертификат и изискване за тест. Толкова ли по-нисша ценност са ни образованието и децата?!