София, България
18 Юли 2014, 07:08
10227 прочита
0 коментара
На 18 юли 1981 г. съветски изтребител Су-15ТМ таранира над Армения четиримоторен транспортен самолет Canadair CL-44 с бордно означение LV-JTN, пренасящ тайно оръжие от Израел за Техеран. Екипажът от 4 души загива, а съветският пилот се катапултира.
В края на юни 1981 г. шотландският предприемач Стюарт Маккаферти наема за превоз на иранско оръжие самолет Canadair CL-44 на аржентинската авиокомпания Transporte Aéreo Rioplatense. Командирът на самолета Ектор Кордеро се съгласява да превози иранското оръжие. <br />
<br />
На 17 юли, заобикаляйки фланга на иракско-иранския фронт, екипажът на самолета решава да скъси маршрута с нарушаване на границата на Армения. Летейки известно време във въздушното пространство на СССР, той навлиза над иранска територия.<br />
<br />
Съветските изтребители от ПВО изобщо не са задействани, макар РЛС са засекли навреме нарушителя. Дежурният офицер в командния пункт (КП) на окръга просто игнорира станалото. Това води на следващия ден екипажът на самолета отново да се изкуши да ползва „краткия път”. Този път от грузинския аеродрум Вазиани излитат две двойки Су-15ТМ, за да посрещнат „гостите”. Дежурните офицери в КП на 34-а въздушна армия поради нерешителност и неясни инструкции какво да се предприеме в такива случаи, довеждат до изразходване на горивото на вдигнатите прехващачи и те са принудени да се върнат на летището.<br />
<br />
Тогава към въздушния нарушител е насочен капитан Валентин Куляпин, който получава команда да застави нарушителя да кацне. Тази несъгласуваност между пилота и КП обрича Куляпин на таран. Работата е там, че Су-15 носи ракети „въздух-въздух” само за далечен бой Р-98М, а нарушителят вече приближава границата и прехващачът няма време да се изтегли назад и да атакува. Първият опит за таран е неуспешен. Втория път обаче капитанът успява с опашката и тялото да удари отдолу по стабилизатора на CL-44.<br />
<br />
Куляпин успява да катапултира, а аржентинският самолет пада та 2-3 км от границата, погребвайки 3-членния екипаж и британеца, уреждащ превоза и предаване на оръжието.<br />
<br />
Капитан Валентин Куляпин е награден с орден Бойно Червено знаме.<br />
<br />
Пълнотата на изложението по инцидента налага да се допълни, че таранът на Куляпин не е първият с реактивен самолет в съветските ВВС. На 28 ноември 1973 г. капитан Генадий Елисеев от 982-и изтребителен авиационен полк излита с МиГ-21СМ от същото грузинско летище Вазиани за действие по ирански изтребител F-4 „Фантом”, нарушил границата в района Муганската долина. Двете ракети не поразяват целта. От КП са категорични: „Целта да се унищожи!” Елисеев отива на таран и с крилото на самолета си удря опашните плоскости на „фантома”. Екипажът – американски инструктор и ирански летец – се катапултират и за задържани от граничари. Изтребителят след тарана се врязва в планините, а пилотът загива. На Елисеев посмъртно му е дадено звание Герой на Съветския съюз.<br />
<br />
Отдавайки дължимото на мъжеството на Елисеев и Куляпин, все пак е редно да се постави въпроса дали единичните CL-44 и F-4 „Фантом в района на границата са представлявали такава заплаха за СССР, че са жертвани пилоти и самолети. До разпадане на Варшавския договор пилотите и КП от системата на ПВО нямаха инструкция с категорични предписания, като по този начин отговорността от горните командни нива се размиваше и прехвърляше върху редовите изпълнители.<br />
<br />
<em>/По материали в интернет/</em><br />
<br />
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
OЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Здравеопазване
Последни данни за размаха на COVID-19 у нас, за шесто поредно денонощие...
28 Март 2024, 00:55
0 Коментара: