На 18 юли 1981 г. съветски изтребител Су-15ТМ таранира над Армения четиримоторен транспортен самолет Canadair CL-44 с бордно означение LV-JTN, пренасящ тайно оръжие от Израел за Техеран. Екипажът от 4 души загива, а съветският пилот се катапултира.
В края на юни 1981 г. шотландският предприемач Стюарт Маккаферти наема за превоз на иранско оръжие самолет Canadair CL-44 на аржентинската авиокомпания Transporte A&eacute;reo Rioplatense. Командирът на самолета Ектор Кордеро се съгласява да превози иранското оръжие. <br /> <br /> На 17 юли, заобикаляйки фланга на иракско-иранския фронт, екипажът на самолета решава да скъси маршрута с нарушаване на границата на Армения. Летейки известно време във въздушното пространство на СССР, той навлиза над иранска територия.<br /> <br /> Съветските изтребители от ПВО изобщо не са задействани, макар РЛС са засекли навреме нарушителя. Дежурният офицер в командния пункт (КП) на окръга просто игнорира станалото. Това води на следващия ден екипажът на самолета отново да се изкуши да ползва &bdquo;краткия път&rdquo;. Този път от грузинския аеродрум Вазиани излитат две двойки Су-15ТМ, за да посрещнат &bdquo;гостите&rdquo;. Дежурните офицери в КП на 34-а въздушна армия поради нерешителност и неясни инструкции какво да се предприеме в такива случаи, довеждат до изразходване на горивото на вдигнатите прехващачи и те са принудени да се върнат на летището.<br /> <br /> Тогава към въздушния нарушител е насочен капитан Валентин Куляпин, който получава команда да застави нарушителя да кацне. Тази несъгласуваност между пилота и КП обрича Куляпин на таран. Работата е там, че Су-15 носи ракети &bdquo;въздух-въздух&rdquo; само за далечен бой Р-98М, а нарушителят вече приближава границата и прехващачът няма време да се изтегли назад и да атакува. Първият опит за таран е неуспешен. Втория път обаче капитанът успява с опашката и тялото да удари отдолу по стабилизатора на CL-44.<br /> <br /> Куляпин успява да катапултира, а аржентинският самолет пада та 2-3 км от границата, погребвайки 3-членния екипаж и британеца, уреждащ превоза и предаване на оръжието.<br /> <br /> Капитан Валентин Куляпин е награден с орден Бойно Червено знаме.<br /> <br /> Пълнотата на изложението по инцидента налага да се допълни, че таранът на Куляпин не е първият с реактивен самолет в съветските ВВС. На 28 ноември 1973 г. капитан Генадий Елисеев от 982-и изтребителен авиационен полк излита с МиГ-21СМ от същото грузинско летище Вазиани за действие по ирански изтребител F-4 &bdquo;Фантом&rdquo;, нарушил границата в района Муганската долина. Двете ракети не поразяват целта. От КП са категорични: &bdquo;Целта да се унищожи!&rdquo; Елисеев отива на таран и с крилото на самолета си удря опашните плоскости на &bdquo;фантома&rdquo;. Екипажът &ndash; американски инструктор и ирански летец &ndash; се катапултират и за задържани от граничари. Изтребителят след тарана се врязва в планините, а пилотът загива. На Елисеев посмъртно му е дадено звание Герой на Съветския съюз.<br /> <br /> Отдавайки дължимото на мъжеството на Елисеев и Куляпин, все пак е редно да се постави въпроса дали единичните CL-44 и F-4 &bdquo;Фантом в района на границата са представлявали такава заплаха за СССР, че са жертвани пилоти и самолети. До разпадане на Варшавския договор пилотите и КП от системата на ПВО нямаха инструкция с категорични предписания, като по този начин отговорността от горните командни нива се размиваше и прехвърляше върху редовите изпълнители.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />