Над 20 млн. лева са реализираните инвестиции в „Пристанище Варна“ ЕАД за последните 12 месеца, сочат данните на дружеството, отбелязващо на 18 май своята 113-а годишнина. „Дружеството изпълнява успешно инвестиционната си програма. За последните 12 месеца са инвестирани над 16 млн. лева за закупуване на нова техника и обновяване на вече съществуваща, както и над 4 млн. лева за рехабилитация на пристанищната инфраструктура.“, заяви изпълнителният директор Петър Сеферов.
Сред новите придобивки на най-голямото българско пристанище са два мобилни пристанищни крана от ново поколение, осигуряващи по-добри условия на труд за операторите им, както и увеличение ефективността при обработка на всички видове товари. Освен нови кранове, пристанището е обновило техническия си парк с нови вилкови повдигачи и челни товарачи, характеризиращи се с икономичен разход на гориво и ограничени вредни емисии. 

Обновени са редица пристанищни складови съоръжения в двата терминала на варненското пристанище. В терминал Варна – Изток е осъществено мащабно обновяване на построената през 1967 г. „Магазия № 6”, в която вече могат да се съхраняват трикратно повече товари,
приемани през специално разтоварище за жп-вагони и тежкотоварни автомобили, автоматизирано със система за транспорт с капацитет 200 т/ч.
Рехабилитирана е и „Магазия № 5“ в пристанищен терминал Варна – Запад.

„Акцентът в тазгодишната инвестиционна програма на дружеството остава върху обновяване на складовите съоръжения. Тази дългогодишна
инвестиционна политика повишава конкурентоспособността на пристанището сред останалите участници на пазара и осигурява допълнителни възможности за привличане на товари“, допълва изпълнителният директор на дружеството Петър Сеферов. 

Той изтъкна, че пристанището вече разполага с всички необходими разрешения по силата на новото общностно митническо законодателство.„От края на миналия месец пристанището е титуляр на разрешения за операции в съоръжения за временно и митническо складиране и е  освободено от предоставяне на обезпечение. Разрешенията са издадени след извършена проверка в съответствие с Ръководството за  одобрените икономически оператори и потвърждават безспорно, че дружеството отговаря на всички изисквания на новото митническо законодателство на Съюза, в т.ч. начините на поддържане на  счетоводна отчетност на дружеството, поддържането на подходяща логистична система, високото ниво на административна организация и система за вътрешен контрол, наличието на компетентни служители, прилагането на адекватни мерки за сигурност и достатъчен финансов капацитет“, коментира още той.

Наличните разрешения откриват пред „Пристанище Варна“ ЕАД допълнителни възможности за развитие на функциониращия контейнерен термина и за привличане на проектни товари. „Пристанище Варна“ ЕАД е избрано за ключов черноморски партньор по проекти за реализация на нефтени и газови находища в Казахстан. В терминалите на пристанището се осъществява претоварване на свръхтежки и извънгабаритни секции на различни съоръжения от тежковози на по-малки кораби тип река-море. „Тези товари са много специфични за пристанищна обработка, а тяхното привличане във Варна е сериозен успех, благодарение на високата технологична обезпеченост и способностите на квалифицираните
специалисти, работещи в пристанището“, подчерта още Сеферов и допълни, че товари по проекта ще се обработват поне през следващите три години.

Историческа справка

Търгът за строителство на варненското пристанище се състои на 4 февруари 1895 година. Предварителната оценка на строителството възлиза на 8 290 385 златни лева. В тази сума не влизат необходимите средства за хидравличната вар и цимента, които са използвани при градежа. Те са пряко осигурени за сметка на правителството, което поема и средствата за ръководния персонал, който управлява всички дейности по изграждането. На търга участват чуждестранни фирми от Хамбург, Париж и българското дружество „Михайловски и Хайрабедиян“. Родната
фирма е избрана след като предлага 16,5% намаление от първоначалната тръжна цена или 6 922 472 златни лева. На 7 февруари е сключен официално договорът, с което се дава начало на строителството.

До 1899 година фирмата-изпълнител претърпява сериозни сътресения – след две зимни бури, които повреждат плавателния й състав и съоръжения. „Михайловски и Хайрабедиян“ почти фалира. Следствие на това продължаването на започналия градеж се прехвърля на едно новосъздадено анонимно акционерно дружество, в което главните акционери са участниците в първото предприятие. С учредителен протокол се поставя началото на „Безименно акционерни дружество за направа на Варненското пристанище“, което довежда проекта до успешно завършване през 1906 година.

В церемонията по откриване участва лично Kняз Фердинанд I, който пристига на борда на българския крайцер „Надежда“. Денят – 18 май, не е избран случайно – това е именният ден на княза. 23 военни и граждански парахода се включват в откриването. Има кораби от Румъния, Италия, Германия, Англия, Австро-Унгария, Гърция, крайцери от Руския императорски флот и над 300 официални гости. Знаменателното откриване е дадено с 21 топовни салюта от чуждестранни военни параходи и
брегова артилерия.