На 26 ноември 2003 г. свръхзвуковият пътнически самолет „Конкорд” се издига за последен път въздуха, за да изпълни ритуалния „прощален” полет. Всъщност полетите с пътници окончателно са прекратени месец преди това.
&bdquo;Конкорд&rdquo; излита за пръв път на 2 март 1969 г., като е използван от авиокомпаниите British Airways и Air France от 21 януари 1976 до 24 октомври 2003 г. Първият му полет е по маршрута Париж-Дакар-Рио де Жанейро. Последната френска машина лети от Ню Йорк до парижкото летище &quot;Роаси-Шарл де Гол&quot; на 31 май 2003 г.<br /> <br /> 185 тонният &bdquo;Конкорд&rdquo; е забележително творение на една извънредно амбициозна програма. Построени са само 20 машини, превозващи едва по 100 пътници. Постиганата скорост е малко повече от 2 мах. (2 179 км/час). Трансатлантическият полет продължава около 3,5 часа. По време на полет тялото се удължава с около 30 см. заради нагряването на корпуса.<br /> <br /> Най-забележителното преживяване с &bdquo;Конкорд&rdquo; е, че това е единственият самолет, който &bdquo;изпреварва залеза&ldquo;. По време на полети рано вечерта от Париж или Лондон до САЩ самолетът излита по тъмно и настига Слънцето - от кабината се е вижда как то изгрява от запад.<br /> <br /> &bdquo;Конкорд&rdquo; е най-сигурният пътнически самолет до единствената му катастрофа през 2000 г., ако се оценява количеството на загинали пътници спрямо изминатото разстояние.<br /> <br /> Върху съдбата на самолета се отразяват два фактора. Първият е катастрофата на летище &bdquo;Шарл де Гол&rdquo; в Париж в късния следобед на 25 юли 2000 г., когато самолетът излита за Ню Йорк. Лявото полукрило на самолета се запалва и машината катастрофира. Всички пътници и екипажът загиват, както и четирима души на земята. Причината е метално парче на пистата, отчупило се от друг самолет. Минавайки през отломъка с висока скорост, &bdquo;Конкорд&rdquo; пука гума, което води до повреда в конструкцията му, получава се теч на гориво. Въпреки че успява да излети, той се запалва и пада.<br /> <br /> Вторият фактор, отразил се върху съдбата на самолета, за икономически причини. На 10 април 2003 г. British Airways и Air France едновременно обявяват, че ще прекратят полетите на Конкорд по-късно през годината. Те посочват нерентабилността на &bdquo;Конкорд&rdquo; поради по-малкия брой пътници след катастрофата от 2000 г., намаляването на пътниците след атаките на Световния търговски център през 2001 г., както и повишените разходи за гориво и поддръжка.<br /> <br /> &bdquo;Конкорд&rdquo; и Ту-144 са единствените до момента свръхзвукови самолети, извършвали пътнически полети. Руснаците рано спират своята машина от полети главно поради икономически причини.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />