Над 200 домакинства пострадаха от пренапрежението, изпепелено е заведение, магазин едва не лумна, пише вестник “Борба”.
Повече от 200 домакинства на територията на Велико Търново, Килифарево, Дебелец и още няколко населени места останаха без домакински уреди след токов удар. В неделя сутринта 480 волта в контактите са разтопили телевизори, компютри, хладилници, фризери и множество приемници на &bdquo;Булсатком&rdquo;. Заради почти двойното пренатоварване е изпепелено и известното заведение &bdquo;Кестенът&rdquo; в кв. Чолаковци във В. Търново, а за малко не лумва и магазин в Килифарево, разказа кметът Стефан Харизанов. Той е започнал да прави списъци на пострадалите домакинства, който ще бъде предоставен на &bdquo;Е.on България&rdquo;. Според техници това е аварията, причинила най-големи щети в региона досега.<br /> Сред най-пострадалите от високото напрежение в контактите са жителите на Дебелец, разказа кметът Димитър Димитров. &bdquo;Масово се оплакват хората, повредена им е битовата техника, такова нещо не помним досега. Самият аз не бях в града в неделя сутринта, но и у нас напрежението е било високо и от уреди и контакти са прехвърчали искри и се е чувал пукот&rdquo;, обясни Димитров. Според него в дома на Елена Сабелова около 8, 50 часа в неделя с волтметър е измерено напрежение от 480 волта.<br /> Тук има изгорели и доста устройства на цифровата телевизия &bdquo;Булсатком&rdquo;.<br /> &bdquo;Приехме около 50 оплаквания, но и в другите ни офиси постепенно постъпват. Наистина масово са изгорели приемници в Дебелец и Килифарево&rdquo;, коментира Борислав Цанев, който е един от местните представители на цифровата телевизия.<br /> Почти целият квартал Чолаковци също е засегнат от удара. Без телевизори, климатици, сателити и хладилници са останали стотици. Заради свръхнатоварването се запалва и витрина на заведението &bdquo;Кестена&rdquo;. От огъня лумва цялата кръчма, а собственикът Ангел Стоев се вижда в чудо как да възстановява щетите.<br /> &bdquo;При нас започнаха да пушат витрините и да пращят другите елуреди. За щастие бях наблизо и изключих всичко. Дъщеря ми е застрахователен брокер и днес е на срещи, за да види какво и на кого може да се плати&rdquo;, разказа Пенко Пенев, който държи друго заведение в съседство на &bdquo;Кестена&rdquo;.<br /> В понеделник сутринта възмутени граждани окупираха информационния център и касите на електроразпределителното дружество на ул. &bdquo;Н. Габровски&rdquo;. Мнозина обаче бяха сюрпризирани от факта, че центърът за работа с клиенти вече е изместен в района на парка &bdquo;Габровски&rdquo; в старата столица, което предизвика допълнително гнева им.<br /> Според специалисти електричари масираният токов удар най-вероятно е бил причинен от елементарно объркване на нулевия проводник, по който е пусната фаза. Те прогнозираха, че това е станало при дребна авария, но заради ранния неделен час най-вероятно електричарите са бързали и са объркали връзките. Така по едната фаза текат не регламентираните по Българския държавен стандарт 220 волта, а 380-400 волта.<br /> Другата версия е свързана със случайно офазена нула, също вследствие авария. Кое от двете се е случило - е тема N 1 за разговор в целия регион.<br /> <br /> Позицията на &bdquo;Е.on България&rdquo; <br /> <br /> &bdquo;На 21 юни е възникнала повреда в електроразпределителната мрежа. В момента работим върху изясняване на причините, предизвикали повредата.<br /> От квартал Чолаковци в град Велико Търново са постъпили 8 писмени сигнала от клиенти. Специалистите от Разпределителен обслужващ център Горна Оряховица ще изпълнят задължението си по Общите условия (ОУ) на договорите за пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на &bdquo;Е.ОН България Мрежи&rdquo; да посетят адреса и констатират щетите. Съгласно нормативните изисквания в срок от един месец след подаване на сигнала клиентите ще получат писмен отговор от компанията. <br /> <br /> Засегнатите могат да се жалват до три дни след събитието<br /> <br /> Съгласно Общите условия на електроразпределителната компания онези, чиито електрически уреди са повредени в резултат на неизправност по електрическата мрежа, трябва да подадат писмен сигнал в компанията в срок от три дни след настъпване на вредата. 24 часа след постъпване на сигнала компанията изпраща специалисти, които съставят констативен протокол за нанесените щети. Компанията извършва проверка и изяснява обстоятелствата, при които е възникнала повредата. В случай че се установи, че причината за възникването на щетата е в мрежата на &bdquo;Е.ОН България Мрежи&rdquo;, компанията поема разходите за ремонт на повредените уреди. /БЛИЦ<br />