480 волта изпекоха телевизори, фризери и климатици във В. Търново, Килифарево и Дебелец
Над 200 домакинства пострадаха от пренапрежението, изпепелено е заведение, магазин едва не лумна, пише вестник “Борба”.
Повече от 200 домакинства на територията на Велико Търново, Килифарево, Дебелец и още няколко населени места останаха без домакински уреди след токов удар. В неделя сутринта 480 волта в контактите са разтопили телевизори, компютри, хладилници, фризери и множество приемници на „Булсатком”. Заради почти двойното пренатоварване е изпепелено и известното заведение „Кестенът” в кв. Чолаковци във В. Търново, а за малко не лумва и магазин в Килифарево, разказа кметът Стефан Харизанов. Той е започнал да прави списъци на пострадалите домакинства, който ще бъде предоставен на „Е.on България”. Според техници това е аварията, причинила най-големи щети в региона досега.<br /> Сред най-пострадалите от високото напрежение в контактите са жителите на Дебелец, разказа кметът Димитър Димитров. „Масово се оплакват хората, повредена им е битовата техника, такова нещо не помним досега. Самият аз не бях в града в неделя сутринта, но и у нас напрежението е било високо и от уреди и контакти са прехвърчали искри и се е чувал пукот”, обясни Димитров. Според него в дома на Елена Сабелова около 8, 50 часа в неделя с волтметър е измерено напрежение от 480 волта.<br /> Тук има изгорели и доста устройства на цифровата телевизия „Булсатком”.<br /> „Приехме около 50 оплаквания, но и в другите ни офиси постепенно постъпват. Наистина масово са изгорели приемници в Дебелец и Килифарево”, коментира Борислав Цанев, който е един от местните представители на цифровата телевизия.<br /> Почти целият квартал Чолаковци също е засегнат от удара. Без телевизори, климатици, сателити и хладилници са останали стотици. Заради свръхнатоварването се запалва и витрина на заведението „Кестена”. От огъня лумва цялата кръчма, а собственикът Ангел Стоев се вижда в чудо как да възстановява щетите.<br /> „При нас започнаха да пушат витрините и да пращят другите елуреди. За щастие бях наблизо и изключих всичко. Дъщеря ми е застрахователен брокер и днес е на срещи, за да види какво и на кого може да се плати”, разказа Пенко Пенев, който държи друго заведение в съседство на „Кестена”.<br /> В понеделник сутринта възмутени граждани окупираха информационния център и касите на електроразпределителното дружество на ул. „Н. Габровски”. Мнозина обаче бяха сюрпризирани от факта, че центърът за работа с клиенти вече е изместен в района на парка „Габровски” в старата столица, което предизвика допълнително гнева им.<br /> Според специалисти електричари масираният токов удар най-вероятно е бил причинен от елементарно объркване на нулевия проводник, по който е пусната фаза. Те прогнозираха, че това е станало при дребна авария, но заради ранния неделен час най-вероятно електричарите са бързали и са объркали връзките. Така по едната фаза текат не регламентираните по Българския държавен стандарт 220 волта, а 380-400 волта.<br /> Другата версия е свързана със случайно офазена нула, също вследствие авария. Кое от двете се е случило - е тема N 1 за разговор в целия регион.<br /> <br /> Позицията на „Е.on България” <br /> <br /> „На 21 юни е възникнала повреда в електроразпределителната мрежа. В момента работим върху изясняване на причините, предизвикали повредата.<br /> От квартал Чолаковци в град Велико Търново са постъпили 8 писмени сигнала от клиенти. Специалистите от Разпределителен обслужващ център Горна Оряховица ще изпълнят задължението си по Общите условия (ОУ) на договорите за пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на „Е.ОН България Мрежи” да посетят адреса и констатират щетите. Съгласно нормативните изисквания в срок от един месец след подаване на сигнала клиентите ще получат писмен отговор от компанията. <br /> <br /> Засегнатите могат да се жалват до три дни след събитието<br /> <br /> Съгласно Общите условия на електроразпределителната компания онези, чиито електрически уреди са повредени в резултат на неизправност по електрическата мрежа, трябва да подадат писмен сигнал в компанията в срок от три дни след настъпване на вредата. 24 часа след постъпване на сигнала компанията изпраща специалисти, които съставят констативен протокол за нанесените щети. Компанията извършва проверка и изяснява обстоятелствата, при които е възникнала повредата. В случай че се установи, че причината за възникването на щетата е в мрежата на „Е.ОН България Мрежи”, компанията поема разходите за ремонт на повредените уреди. /БЛИЦ<br />