На 6 юли 1535 г. е обезглавен Томас Мор - най-видният представител на ранния английски Ренесанс: хуманист, юрист, богослов, писател, поет, политик и дипломат, автор на множество произведения, заемал различни високопоставени обществени и държавни длъжности, включително и лорд-канцлер. Католическата църква през 1886 г. го провъзгласява за светец, а през 1935 г. го канонизира.
<strong>Биография</strong><br /> <br /> Томас Мор е роден на 7 февруари 1478 г. в Лондон в заможно семейство на потомствени юристи - баща му е кралски съдия. Първоначалното си образование получава в най-доброто лондонско граматическо училище, където обучението се акцентира изключително върху латинския език, античната култура и риториката. Според съществуващата по онова време практика и благодарение на високопоставеното положение на баща му, от 12 до 14-годишна възраст младият Томас постъпва като паж в Ламбертския дворец на Кентърбърийския архиепископ, която служба по онова време е считана за форма на изключително високо професионално културно и политическо обучение.<br /> <br /> Благодарение на високопоставената препоръка на архиепископа през 1492 г. Томас Мор постъпва в основания от бенедиктинците Кентърбърийски колеж на Оксфордския университет, където изучава преди всичко юридическите науки и риторика. Негов състудент и приятел в Оксфордския университет е Еразъм Ротердамски.<br /> <br /> През 1494 г. Томас Мор напуска Оксфорд и се завръща в Лондон, където посещава специални юридически школи. През 1502 г. завършва пълното си юридическо образование и бързо се прочува като блестящ адвокат.<br /> <br /> На 26-годишна възраст, през 1504 г., Томас Мор е избран за депутат в Камарата на общините в Парламента. Любопитно е, че това е последният Парламент в периода на управлението на Хенри VІІ, като през това време Томас Мор произнася няколко изключително силни речи, с които проваля двата внесени от краля законопроекти. След това, опасявайки се от репресии, задълго напуска политиката, като до 1509 г. се занимавал единствено с адвокатство. По настояване на негови приятели от деловите среди на Лондон Сити, през 1510 г. Томас Мор отново е избран за депутат и е назначен за помощник-шериф на Лондон, на която длъжност престоява до 1518 г.<br /> <br /> Именно по време на службата си като помощник-шериф той се отдава на сериозна литературна дейност, като превежда на английски език биографията на видния италиански философ-хуманист Пико делла Мирандола (1463-1494), написва &bdquo;Историята на Ричард ІІІ&rdquo; и знаменитото си произведение &ldquo;Златна книга, колкото полезна, толкова и забавна, за най-доброто устройство на държавата и за новия остров &ldquo;Утопия&rdquo;&rdquo; (написана на латински език, публикувана за първи път през 1516 г. и след това многократно превеждана и издадена на всички европейски езици).<br /> <br /> През 1518 г. Томас Мор става приближен на крал Хенрих VIII и през 1520 г. му помага да напише &bdquo;Assertio septem sacramentorium&rdquo;, насочено срещу Мартин Лутер и неговото учение и което донася на краля титлата &bdquo;Защитник на вярата&rdquo;, присъдена му от папа Лъв Х. В знак на благодарност за помощта, през 1521 г. кралят дава на Томас Мор титлата &bdquo;Рицар&rdquo;. Когато Мартин Лутер отговаря на нападките на краля, Томас Мор получава кралско указание да отговори на Лутер и той прави това с трактата си &bdquo;Responsio ad Lutherum&rdquo; (1523).<br /> <br /> През 1523 г. Томас Мор е избран за Президент на Камарата на общините, през 1524 г. и през 1525 г. е избран за Велик интендант на Оксфордския и нa Кеймбриджския университети, през 1525 г. е назначен за канцлер нa Ланкастърското херцогство, a през октомври 1529 г. достига до длъжността лорд-канцлер на Англия.<br /> <br /> През 1532 г. обаче поради разрива на Хенри VIII с римския папа, Томас Мор, който е противник на Реформацията, подава оставка и е подложен на преследване. През 1535 г. поради отказа му да признае краля за глава на Англиканската църква той е обвинен в държавна измяна, осъден и екзекутиран.<br /> <br /> <strong>Присъда и екзекуция</strong><br /> <br /> В присъдата е записано:<em> &bdquo;Да се върне с помощта на констейбъла Уилям Кингстън в Тауър, оттам да бъде влачен по земята през цялото лондонско Сити до Тайбърн, там да бъде обесен до полузадушаване, да бъде свален от въжето, докато още не е умрял, да му бъдат отрязани половите органи, да му бъде разпран коремът и вътрешностите да бъдат изтръгнати и изгорени.<br /> След това да бъде разкъсан от четири коня, четирите парчета от тялото му да се заковат на четирите врати на Лондонското сити, а главата му да бъде поставена на Лондонския мост.&quot;<br /> </em><br /> Рано сутринта на 6 юли 1535 г. в затвора Тауър пристига приятелят на Мор Томас Пип - служител в съда. Той му съобщава, че присъдата ще бъде изпълнена в същия ден и екзекуцията ще се състои в 9 часа сутринта, но че кралят същевременно заменя мъченическата процедура по екзекуцията в Тайбърн с обикновено отсичане на главата.<br /> <br /> Съвременници на Томас Мор са оставили за историята доказателства, че той запазва докрай своя дух висок и дори типично по английски се шегува. Когато се изкачва към ешафода, Томас Мор вежливо се обръща към един от своите пазачи с думите: <em>&quot;Моля те, помогни ми да се изкача догоре, а за слизането аз сам ще се постарая да сляза някакси.&quot; </em>А последните му думи към палача са: <em>&quot;Шията ми е къса и се цели се внимателно със секирата, за да не се посрамиш като палач.&quot;<br /> </em><br /> <strong><em>МОЛИТВАТА НА ТОМАС МОР, КОЯТО КАЗВАЛ В КИЛИЯТА, ОЧАКВАЙКИ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА СМЪРТНАТА ПРИСЪДА:<br /> </em></strong><br /> <em>Всемогъщи Боже,<br /> премахни от мен всички тщеславни мисли,<br /> желанието да бъда похвален, всяка завист,<br /> чревоугодие, леност или сладострастие,<br /> проява на гняв, жажда за мъст,<br /> склонност да желая на другия злото или да се радвам на злото,<br /> удоволствие да събуждам гняв у другите,<br /> четене на морал на онези, които са угнетени и нещастни.<br /> Господи, направи ме добър, смирен и кротък,<br /> мирен и спокоен, милосърден и доброжелателен,<br /> нежен и състрадателен, та във всички мои дела,<br /> във всички мои думи и във всички мои мисли<br /> да пребивава Твоят Свят и благословен Дух.<br /> <br /> </em><br />