На 9 септември (нов стил) 1913 г. край Киев руският летец Пьотр Нестеров първи в света изпълнява „мъртвата примка” (лупинг). С това е положено началото към висшия пилотаж и маневрения въздушен бой.
Пьотр Нестеров е роден на 15.2.1887 г. (нов стил) в семейство на офицер от Кадетския корпус. На 10-годишна възраст постъпва в този корпус. След това завършва Михайловското артилерийско училище. През 1906 г. младият поручик започва службата си във Владивосток.<br /> <br /> Още като артилерист Нестеров си построява планер и лети на него. А през 1912 г. издържа изпити за пилот-авиатор и военен летец, като през септември 1912 г. изпълнява първия си самостоятелен полет. През 1913 г. завършва курс на авиационния отдел на Офицерската Въздухоплавателна школа. Още същото лято става командир на 11-и корпусен отряд. Преди това обаче преминава във Варшава обучение на новия самолет &bdquo;Нюпор&rdquo;.<br /> <br /> Идеята за &bdquo;мъртвата примка&rdquo; (в Русия сега известна като &bdquo;петля Нестерова&rdquo;, а в България като лупинг) се заражда у Нестеров още през 1912 г., докато се обучава в авиационния отряд в Гатчино. Той пише: &bdquo;<em>Въздухът е напълно еднородна среда във всички направления. Той ще удържа самолета при всякакви положения при правилно управление.&rdquo;</em><br /> <br /> Притежавайки задълбочени знания по математика и механика, имайки достатъчно пилотажен опит, Пьотр Нестеров теоретически обосновава възможността от изпълнение на стръмни виражи с наклон над 45 градуса и изпълнението им на практика.<br /> <br /> След назначаването му за командир на отряда, Нестеров въвежда обучение за полети със стръмни виражи и кацане с изключен двигател на предварително избрана площадка.<br /> <br /> Нестеров решава да изпълни полет по затворена крива във вертикална плоскост (мъртвата примка) с голям диаметър преди да е завършил теоретичната обосновка, тъй като узнава, че френският летец Пегу също възнамерява да изпълни този маньовър. Нестеров признава: <em>&bdquo;Тогава аз захвърлих теоретичните разчети и реших да рискувам. Да направя &bdquo;мъртвата примка&raquo; за мен беше въпрос на самолюбие &ndash; нали повече от половин година изследвах този въпрос на книга.&rdquo;</em><br /> <br /> За доказване на своята идея, според която &bdquo;във въздуха навсякъде има опора&rdquo;, Нестеров първи в света изпълнява &bdquo;мъртвата примка&rdquo; на 27 август (9 септември) 1913 г. в 18:15 часа край Киев на Сирецкото поле. Самолетът е възстар &bdquo;Нюпор-4&rdquo; с двигател &bdquo;Гном&rdquo; със 70 к.с. Положено е началото към висшия пилотаж и маневрения въздушен бой.<br /> <br /> На демострацията присъстват представители на печата, но събитието е отразено и в протокола от спортния комисар на киевското въздухоплавателно дружество.<br /> <br /> Според рапорта на самия летец, на височина 800-1000 м. той изключва мотора и започва пикиране. На височина около 600 м. той включва мотора, издига самолета нагоре, описва вертикална окръжност и отново влиза в пикиране. Моторът отново е изключен, самолетът е хоризонтиран и с плавна спирала се приземява.<br /> <br /> Само след 6 дни тази сложна пилотажна фигура е повторена от французина Адолф Пегу. Събитието получава широк отглас в чуждата и руската преса. През май 1914 г. Пегу пристига в Санкт Петербург за демонстрация на &bdquo;мъртвата примка&rdquo;.<br /> <br /> В отговор Нестеров разпраща телеграми в редакциите на руските вестници: <em>&bdquo;Императорският аероклуб отдавна трябваше да потвърди, че първата &bdquo;мъртва примка е изпълнена от руският летец...&rdquo;</em><br /> <br /> Трябва да се признае, че френският летец лично се среща с Нестеров и кавалерски му признава приоритета, а на 18 май двамата заедно говорят в Политехническия музей.<br /> <br /> След това висшестоящото командване забранява на Нестеров да изпълнява повече тази рискована фигура, но той повтаря &bdquo;мъртвата примка&rdquo; на 31 март 1914 г.<br /> <br /> На 10 февруари 1914 г. Киевското общество за въздухоплаване отбелязва заслугите на Нестеров за теоретичната обосновка на на стръмните кренове (странични наклони) и за изпълнената &bdquo;мъртва примка&rdquo;, като му присъжда златен медал на Обществото.<br /> <br /> По-късно Киевското градско ръководство връчва на пилота-новатор паметен златен жетон, с който той никога не се разделя. Нестеров е и кавалер на ордена &bdquo;Света Ана&rdquo; ІІІ степен и на &bdquo;Свети Станислав&rdquo; ІІІ степен.<br /> <br /> На следващата 1914 г., само ден преди да се навърши една година от първия лупинг, щабс-капитан Нестеров загива, като изпълнява първия в света въздушен таран с изтребител &bdquo;Моран&rdquo;. Атакуваният двуместен &bdquo;Албатрос&rdquo; също пада на земята. През същата тази 1914 г. загива и по-малкият брат Михаил, докато изпитва нов самолет.<br /> <em><br /> /По материали в интернет/</em><br /> <br />