Абсурдно: Ретро локомотиви теглят новите вагони на БДЖ

Пречката е, че в Германия стандартът на елзахранване в пътническите композиции е 1000 волта. С такава инсталация идват и германските вагони.

Ретро локомотиви ще теглят новопристигащите немски вагони за БДЖ, а причината е несъответствие в елсистемите им с тези на модерните ни машини, съобщава „Телеграф“.

76-те модерни немски вагона бяха закупени от превозвача в началото на годината, а част от тях вече пристигнаха у нас. Към момента обаче те не могат да се вържат с модерните локомотиви на БДЖ „Сименс Смартрон“.

Пречката е, че в Германия стандартът на елзахранване в пътническите композиции е 1000 волта. С такава инсталация идват и германските вагони. У нас обаче стандартът на елзахранване е 1500 волта и така мощните локомотиви „Сименс“ стават неприложими да ги теглят в редовен пътнически състав. По тази причина лъскавите немски вагони се теглят от 50-годишни еллокомотиви „Шкода“, които са значително по-слаби като мощност от сименсите, но могат да захранват и двете стойности на напрежение.

От БДЖ обясниха, че в момента няма проблем локомотивите „Сименс“ да теглят новозакупените вагони. „Локомотивите „Смартрон“, с които БДЖ разполага в момента, могат да теглят новодоставените вагони, но на този етап не могат да им осигуряват елзахранване“, казаха за „Телеграф“ от превозвача.

За да бъде подавано елзахранване от локомотива „Сименс“ към вагоните, на всеки от тях трябва да бъде монтиран преобразувател, който от 1500 волта да сваля напрежението на 1000 волта. Очакванията са до края на тази седмица да бъде монтиран тестово един такъв преобразувател.

„След като преминат проби и всичко работи нормално, ще бъде проведена процедура за поръчка на преобразуватели за всички новодоставени вагони. До оборудването на всички новодоставени вагони с преобразуватели те ще бъдат обслужвани с най-масовите локомотиви 44 серия, които могат да подават елзахранване на 1000 волта“, допълниха от БДЖ. 

Състав

Немските вагони БДЖ закупи в началото на годината срещу 30 млн. лв. за общо 76 бройки. По мнение на експерти вагоните макар и втора ръка са в перфектно техническо състояние и до декември 2023 г. са возили пътници в Германия.

От средата на юни се очаква те да бъдат включени във влаковете по най-дългите дестинации от София до морето. Към всяка композиция ще има и вагон-ресторант. Вагоните са без купета, климатизирани, с контакти за зареждане на мобилни телефони и индивидуални лампи за четене.

Учат децата срещу опасни селфита

Лекция срещу опасните селфи снимки около гари и жп линии изнесоха от Национална компания „ЖП Инфраструктура“. Инж. Калин Коларов е изнесъл урок на тема „ЖП релсите не са място за игри и снимки“ пред учениците на 18 СУ „Уилям Гладстон“, съобщиха от компанията.

Лекцията е част от събитията по повод Международния ден за безопасно преминаване през железопътните прелези (ILCAD), проведен на 9 юни със слоган „Пазете се от влаковете. Животът може да се промени за част от секундата“.

Интересът на младежите към снимки при жп релси, вагони и локомотиви крие сериозни опасности, като за последните две години деветима тийнейджъри пострадаха, покосени от волтова дъга от контактната мрежа. НКЖИ ще продължи с презентации за безопасност в училищата през следващата учебна година, обявиха още от компанията, която стопанисва гарите и жп линиите у нас.

Спряха търга за умна система за билети

Търгът за обновяване на билетната система на „БДЖ-Пътнически превози“, стартирал в края на април, е спрян на 6 юни, сочи информация от регистъра на обществените поръчки. Причината са жалби от „Сименс Мобилити“ и „Компютърнет Сървисиз“, подадени в Комисията за защита на конкуренцията.

Търгът на стойност над 15.8 млн. лв. без ДДС предвижда доставка на автомати за билети и мобилно приложение, които да са интегрирани в обща система. „Компютърнет Сървисиз“ вече е обжалвала търг на БДЖ за билетната система, което доведе до прекратяване на предишната процедура.