Авиацията се преброи - точно 234 самолета!
Най-многоброен е селскостопанският аерофлот, който има 111 машини
234 самолета и 30 хеликоптера - това представлява в момента гражданската авиация на България. Данните бяха предоставени на в. „Преса“ от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА).
Най-многоброен е селскостопанският аерофлот - 111. Фак­тът може да е изненадващ за мнозина, но е логичен предвид огромната обработваема земя в страната - 36,5 млн. дка.<br /> <br /> Следва групата за превоз на пасажери, товари и поща - 65 броя. Тук влизат класическите пътнически самолети, както и бизнес джетовете, притежавани от заможни бизнесмени. При сблъсъка на гигантите „Еърбъс“ категорично бие „Боинг“. Под родния флаг порят небето 18 еърбъса спрямо 4 боинга. Заслужава да се спомене инвестицията на „България ер“, която през 2012 г. купи 4 нови пътнически самолета „Ембраер“, произведени в Бразилия. А между 2006 и 2013 г. „Ер виа“ придоби 6 броя „Еърбъс“, модел А-320.<br /> <br /> По данни на Евростат у нас все още няма пътнически самолет от свръхтежка категория, който може да превозва над 251 пътници. А бизнес джетовете към 1 януари 2013 г. са 17.<br /> <br /> У нас са регистрирани и 58 машини за обучение и спорт. Картинката се допълва от 26 самолета, които се ползват за геоложки, географски и други изследвания, както и за фото­графиране. Има и два хеликоптера за спешна помощ.<br /> В последните години няма сериозни промени в броя на регистрираните въздухоплавателни средства и те са малко над 250, казаха от ГВА. Военните самолети и хеликоптери на страната, които са годни за полет, са около 45.<br /> <br /> Авиационният парк обаче е застарял по подобие на автомобилния. Най-голяма е групата на самолетите и хеликоптерите, произведени преди повече от 20 години - 76 броя. На достолепна възраст между 16 и 20 г. са 65 въздухоплавателни средства, а други 51 са между 11 и 15 г. Във въздушната ни армада има едва 12 самолета и хеликоптера, произведени в последните 5 години.<br /> <br /> <strong>Най-много купуваме от Полша</strong><br /> <br /> Самолетите на полската компания PZL Mielec заемат най-внушителна част от въздушната ни армада - 54 бройки. Това е главно едномоторният модел PZL M-18, който се произвежда от 1978 т. Използва се в селското стопанство - за пръскане и торене. С него разполагат компаниите „Фортуна еър“, „Пловдив ер сървис“ и „Тракия ер“.<br /> <br /> През 2007 г. PZL Mielec бе придобита от американската компания „Сикорски“. След това в полския завод започна сглобяването на легендарния военен хеликоптер „Блек хоук“ (модификацията S70i).<br /> Моделите на американската компания „Чесна“ са вторите най-разпространени у нас. Те служат например за туристически (панорамни) полети, каквото е приложението на вариантите 100 и 208 на „Джет опс Юръп“. По-новите чесни се използват в бизнес авиацията. Компанията „Венид еър“ има модел Citation 225, с който предлага чартърни полети на предприемачи.<br /> <br /> Пътническите самолети „Еърбъс“ са 18, като с такива разполагат компаниите „Ер виа“, „Би Ейч Еър“, „България ер“, както и правителствения Авиоотряд 28. <br /> <strong><br /> На какво се возят богаташите</strong><br /> <br /> Поне десетина български бизнесмени разполагат с бизнес джетове. Компанията<br /> „Би Ейч Еър“, свързана с Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев, е собственик на два модела „Гълфстрийм“ - G200 Galaxy и G550, чиято цена като нов е над 50 млн. долара. С тях се извършват ВИП полети, пише на интернет страницата на авиодружеството. Самолетите са производство на американската компания „Гълфстрийм аероспейс“.<br /> <br /> От уебсайта на чартърния превозвач „Еър лазур“, който се свързва с Митко Събев, става ясно, че дружеството оперира с пет бизнес джета. Във флота му са три „Чалънджър“-а модел 604 - 12-местен реактивен самолет, произведен от канадския гигант „Бомбардие“. Към тях прибавяме още един „Чалънджър“ - 14-местния модел 600, както и по-скромния „Бийчкрафт супер кинг еър 200“.<br /> <br /> Фирмата „Сънлайт еър“, която е собственост на банкера Цветан Василев и неговата фамилия, оперира „Лиърджет 60“ (на малката снимка в ляво), също произведен от канадската „Бомбардие“. Цената му като нов е над 13 млн. долара. Същият модел е регистриран и от фирмата „Еър Волта“, близка до братята Кирил и Георги Домусчиеви.<br /> <br /> Фирмата „Алфа еър“, която се свързва със собственика на „Дюни“ Людмил Стойков, поддържа „Гълфстрийм 200 Galaxy“.<br /> Компанията „Виктория еър“ на хотелиера Ветко Арабаджиев и съпругата му Маринела оперира с бизнес джет „Чесна 550“./БЛИЦ<br />