"Вашата карта е блокирана, ще ви бъде преиздадена нова". Съобщение с този текст получават тези дни стотици българи с кредитни и дебитни карти. Те са клиенти на различни банки, живеят в различни градове. Общото между тях е само едно - пътували са до Испания през тази година и са ползвали там пластмасовите си портмонета - теглили са пари от банкомат или са плащали в магазини и ресторанти, пише "Стандарт".
&quot;Прави се заради сигурността ви, по препоръка на &quot;Виза Интернешънъл&quot;, &quot;Мастеркард&quot; и &quot;Борика&quot;, обясниха за &quot;Стандарт&quot; от голям български трезор. Оттам твърдят, че няколко българи вече са &quot;изгорели&quot; с източени пари, след като данните от картите им били разчетени на банкомати в Испания. За да спасят останалите си клиенти от евентуални кражби, банките са предпочели да спрат картата на всеки, който от началото на годината има регистрирана трансакция в Испания.<br /> <br /> Проверката на &quot;Стандарт&quot; показа, че от акцията са засегнати почти всички родни трезори. Те са получили сигнал от &quot;Виза Интернешънъл&quot;, &quot;МастерКард&quot; и &quot;Борика&quot; за съмнителни тегления. Всяка банка решава сама как да действа, ако нейни клиенти имат трансакции от съмнителните градове.<br /> <br /> В повечето случаи хората получават sms на мобилния си телефон, който ги уведомява, че няма да могат да ползват картата си. &quot;В 18,5 ч получих съобщение от &quot;Райфайзенбанк&quot;, че кредитната ми карта VISA ще бъде блокирана в 19 ч и ще получа нова след 27 октомври&quot;, разказа Владислав Петров, който е пътувал до Барселона в началото на февруари.<br /> <br /> &quot;Картата ви МAESTRO ще бъде блокирана по нареждане на Mastercard. Нова, заедно с pin ще получите след 21 октомври в обслужващия офис на вашата банка&quot;. Такъв sms e получила Ана Демирева. След като тя позвънила на горещия телефон, в банката й обяснили, че номерът на картата й попада в списък за блокиране, получен от Централна Европа.<br /> <br /> Ана е пътувала до Барселона и Мадрид през април. Там е пазарувала във фирмен магазин в центъра на каталунската столица. Плащала е и сметки в кварталния супермаркет, който е с размерите на Централни хали. &quot;Испанците са много стриктни в процедурите. Те не приемат карта без документ за самоличност на собственика и личното му присъствие. Извиняват се за неудобството, но подчертават, че това е за сигурността на клиентите им&quot;, разказва Ана.<br /> <br /> Таня Григорова пък била неприятно изненадана, когато при опит да си изтегли пари от банкомата дебитната й карта се оказала блокирана. &quot;Бях в Барселона през февруари, там теглих пари в брой от АТМ и плащах в магазини с картата. Сега е спряна. Научих го, когато опитах да изтегля сума вчера и банкоматът ме уведоми, че картата не е валидна&quot;, разказа Таня пред &quot;Стандарт&quot;.<br /> <br /> От трезорите увериха, че във всеки клон клиентите със спрени карти могат да изтеглят сума на гише, и то нееднократно. Операцията не се таксува. До седмица или 10 дни всички засегнати автоматично ще получат новите си карти, увериха от банките. В ОББ обаче клиентите трябва да подадат молба, за да им се преиздадат картите.<br /> <br /> www.standartnews.com<br /> <br /> /БЛИЦ