Българите купуват имоти по морето като луди, ето каква е причината!

Профилът на клиентите, които търсят ваканционни имоти, се променя на всеки 2-3 години

Защо българите все по-често се ориентират към покупка на ваканционен морски имот? Какви са съображенията на нашенците за инвестиция на Черноморието ни и кои са предпочитаните курорти за целта? Вижте какво е мнението на Мариян Боруков, експерт в бранша, който споделя опита си с читателите на Pariteni.bg.

Мариян Боруков е Мениджър ваканционни имоти в Arco Real Estate. Той е завършил висшето си образование със специалност "Финансов Мениджмънт“ в чужбина.

От 2011 година се занимава с сделки и оценки на недвижими имоти, парцели и строителство по българското Черноморие.

Мариян Боруков предлага индивидуален и персонализиран подход, съобразен с конкретните изисквания на всеки клиент, като осигурява професионална помощ и спокойствие във всеки етап от процеса на покупка или продажба на имот.

Основни фактори за избор на ваканционни имоти

Според Боруков, клиентите търсят ваканционни имоти по различни причини. Някои искат второ жилище, други търсят инвестиционни възможности, а трети просто се местят сезонно. Най-силно мотивиращ фактор е инвестицията. Много хора предпочитат да инвестират парите си в имоти, които след това могат да отдават под наем и да получават доходи. Тези купувачи обикновено търсят имоти в комплекси с удобства като басейни, аквапаркове и ресторанти.

Има и значителен брой чуждестранни купувачи, които предпочитат да използват имотите си само през летния сезон. Българските купувачи, които избират да живеят постоянно на морето, често работят наблизо или имат онлайн работа, което им позволява да се установят далеч от големите градове.

Демографски профил на клиентите 

Профилът на клиентите, които търсят ваканционни имоти, се променя на всеки 2-3 години. В момента около 60% от купувачите са българи, около 20-25% са европейци (поляци, германци, чехи, словаци), а около 20% са украинци. Англичаните и руснаците също представляват значителен дял, макар и по-малък в сравнение с преди. Англичаните, например, често продават имотите си поради финансови причини, а не заради Брекзит.

Основни мотиви за инвестиция във ваканционни имоти

Основните мотиви за инвестиция са желанието за живот на морето и вложението на парите в имот, който може да донесе доход. Въпреки че много хора се притесняват от таксите за поддръжка на комплексите, Боруков обяснява, че тези такси осигуряват редица удобства и услуги, които са обичайни в Европа, но все още не се приемат лесно в България.

Предпочитания по отношение на местоположението

Клиентите често търсят имоти на първа линия с гледка към морето, но в крайна сметка изборът се определя от цената и наличната инфраструктура. Най-голяма популярност имат районите около Несебър, Слънчев бряг, Равда и Свети Влас. Втората по популярност дестинация е около Варна - Константин и Елена, Златни пясъци, а след това идват Созопол, Китен и Лозенец.

Текущи тенденции и влиянието на COVID-19

Пандемията промени потребителските предпочитания, като накара много хора да търсят къщи близо до морето. Цените на къщите значително се покачиха, като търсенето значително надвишава предлагането. Също така, хората започнаха да търсят апартаменти с директен достъп до двор или градина, за да минимизират контактите си с други хора.

Предизвикателства и съвети за потенциални купувачи 

Боруков споделя, че едно от най-големите предизвикателства е консултирането на клиентите, които често имат нереалистични очаквания. Той съветва потенциалните купувачи да намерят надежден консултант-брокер, който да им помогне да направят информиран избор и да избегнат капаните на пазара.

В заключение, Боруков подчертава, че инвестицията във ваканционен имот изисква добро познаване на пазара и доверие в професионалните консултанти. С правилната информация и подкрепа, купувачите могат да направят успешна инвестиция, която да им донесе както удоволствие, така и финансови ползи.