Българка се оплака от нова тежка глоба за шофьорите в Гърция, ако правят това зад волана
От МВнР заявяват, че писма с новите изисквания са получени в туристически агенции и вече са разпространени на техните сайтове
Шофирането с една ръка на волана в Гърция може да доведе до сериозни санкции, дори отнемане на книжката. За това съобщиха пред „Телеграф“ потърпевши, които са били глобени със 100 евро, след като пътна полиция ги е спряла малко преди Серес.
„Отивахме на разходка до Солун, когато спряха мъжа ми, защото кара колата с една ръка“, оплака се Ивета Иванова във Фейсбук.
Други хора също са били ужилени от новите правила в южната ни съседка. Глоба от 100 евро и 30 дни забрана за шофиране в Гърция е получил наш сънародник за това, че е забелязан от тамошните катаджии да управлява автомобила си едновременно пиейки минерална вода.
Проверка показа, че действително според чл. 13 от Пътния кодекс на Гърция водачът е длъжен да гарантира сигурността по време на движение, като ръцете му са напълно свободни. Няма право да извършва маневри с една ръка, както да употребява напитки или да държи мобилно устройство без използването на т.нар. свободни ръце.
Аргументите на гръцката полиция са, че шофирането е отговорна дейност, която изисква пълно внимание и себеотрицание, а всеки външен стимул може да доведе до разсейване, което да ни отклони от пътната обстановка и да доведе до предпоставка за пътнотранспортно произшествие.
Безумно
За българите подобен род ограничения са безумни. В групите във Фейсбук често наши сънародници коментират, че такива правила няма никъде в Европа. „Ние сме на Балканите, а тук или никой не спазва законите, или всеки си измисля някакви безумни правила, за да е по-ербап от комшията“, коментира във Фейсбук Габриел Петров. Мнението му е подкрепено от стотици потребители, които споделят, че не само у нас се създават правила, за да има повече глоби и да се пълни хазната, а това е всеобщ балкански синдром.
Стъписани
Турция е въвела нови изисквания за влизане и пътуване в страната, отнасящи се до шофьорите на автомобили. При влизане на турска територия превозното средство се регистрира на водача и единствено той има право да го управлява и изведе от страната. Не се разрешава преотстъпване или управление от друго лице, дори и с пълномощно, даже регистрираният на влизане водач да се намира в същото превозно средство.
При проверка от турските контролни органи и установяване на нарушение на това изискване автомобилът може да бъде задържан и след няколкодневна бюрократична процедура изпратен в офис на турските митници към съответното населено място, след което да бъде върнат на водача. Но това става едва след заплащане на солидна глоба. Информацията за това правило стъписа хиляди българи, които ходят на пазар и почивка в Турция. Тя бе пусната и на фейсбук страницата на генералното ни консулство в Истанбул.
Обяснение
От външно обясниха, че все още не е ясно как точно действат правилата, затова са поискали обяснения от турските власти за ограниченията, които ще се налагат на българските водачи. Причината е, че има твърде много неясноти. Например как ще пътуват туристическите автобуси с по двама шофьори или какво се случва, ако на водач му прилошее и се наложи друг да го смени зад волана.
От МВнР заявяват, че писма с новите изисквания са получени в туристически агенции и вече са разпространени на техните сайтове. Външното ни министерство е предприело постъпки за отправяне на официално запитване към турските власти какво означават новите разпореждания.
Отговорът се очаква в следващите дни. Целта е с публикуването на новите изисквания да се предупредят българските граждани, на които им предстои пътуване в близките дни, докато се получи официалното тълкувание от турските власти.
Ядове
В Румъния за всяко нарушение на закона може да бъде отнето свидетелството за правоуправление. Едно от най-дребните, за които в северната ни съседка берем ядове, е за не спиране на знак „Стоп“. В България това ще ни струва едва 20 лева, но в Румъния може да ни вземат книжката. От този момент нататък започва едно ходене по мъките.
Дори човек в Румъния да плати глобата си, това не е гаранция, че скоро ще може да освободи книжката си. Това води и до проблема как да шофираме без книжка, когато се завърнем в България. Ако загубим право да шофираме на територията на Румъния, няма да имаме това право и у нас, тъй като е страна членка на Европейския съюз. На водача с отнета книжка румънският полицай издава служебна бележка, в която са описани нарушението и наказанието.
С нея той има право да управлява на територията на Румъния 15 дни, по време на които може да обжалва наказанието или след плащане на глоба да си освободи книжката. Що се отнася до България, тук, без да представи свидетелство, ще бъде санкциониран, а едва впоследствие трябва да доказва какъв е случаят и че причината е у съседите.
Пиенето на вода по време на движение се санкционира.
Радарите в Сърбия хващат и телефон
Сърбия разполага с модерна система за измерване на средната скорост по всички магистрали на територията на страната. Фиксираните точки са около 50 и са поставени на основните пътни артерии. При засичане на превишена средна скорост с заплащането на тол такса се заплаща и глоба.
Освен измерване на скоростта чрез тази система може да се установява и дали водачът и пътниците в автомобила използват предпазен колан, както и дали непозволено се използва мобилен телефон по време на шофиране. Независимо от модерните камери пътната полиция извършва контрол и на скоростта с помощта на познатите допреди години и у нас радари.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук