Българските шофьори – самонадеяни зад волана, но не внимават на пътя
Има два основни типа рискови водачи
Българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана, но критикуват останалите за рисковете на пътя. Това показва първият индекс за безопасно шофиране. За втора година водачите ще могат да оценят доколко рисково е поведението им докато шофират - като попълнят онлайн проучването, съобщава Нова телевизия.
Шофьорите сами ще си дадат оценка доколко рисково е поведението им на пътя. В онлайн проучването, което ще определи индекса за безопасно шофиране за 2019 г., за първи ще могат да се включат и водачи на камиони и автобуси. Първият Индекс за безопасно шофиране в България показа, че 9 от 10 шофьори определят себе си като нискорискови и дисциплинирани, но критикуват останалите, че не са като тях. А като трите най-рискови действия бяха отчетени: превишаване на позволената скорост, неправилно планиране на маршрута и късно забелязване на колата пред нас.
Загадъчно кръстовище поглъща коли и мотоциклети (ВИДЕО)
Близо 2, 5 млн. са активните шофьори в България, а 96% от всички катастрофи и 97% от загиналите са в резултат на човешка грешка.
Кой е рисковият водач на пътя ще определи новият индекс за безопасно шофиране. Онлайн проучването проверява поведението на шофьорите между 18 и 75 години в 50 рутинни и рискови ситуации на пътя. На база на нашата собствена оценка и реакции. След като отговорим на всички въпроси ще знаем собствения си индекс на безопасно шофиране по скала от 0 до 100 и да преценим доколко рискови сме спрямо другите на пътя. Най-опасни шофьори са т.нар. „пътни терористи” – около 6 % от участниците в движението.
„Те са освен агресивни, карат с висока скорост и са много ниско концентрирани, което ги прави наистина една много високорискова група за всички участници в движението”, обясни социологът Яна Спасова.
Според проф. Пламен Димитров има два основни типа рискови водачи – т.нар. „търсачи на силни усещания”.
„Търси по възможност възбуда от участието си в ситуацията на пътя, приповдигнатост или утвърждаване – кара бързо и често преценката за възможните последствия се подценява или е занижена. Ако сте от типа хора „търсачи на силни усещания” – един празен път е велико изкушение и голяма опасност”, предупреди Пламен Димитров - председател на Дружеството на психолозите в България.
Българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана, но често превишават ограниченията, заслепяват насрещния с дълги светлини и паркират неправилно.
Според психолозите – ако често попадаме в рискова ситуация на пътя – това е единствено заради собственото ни поведение зад волана. Пътните експерти обаче отчитат и състоянието на автомобила и инфраструктурата.
Ад на пътя: BMW влетя с 210 км/ч под тир (СНИМКИ/ВИДЕО)
Заслепяването на насрещно движещи се автомобили заради ненавременно изключване на дългите светлини, паркирането на непозволени за това места, пренебрегването на ограниченията на скоростта рано сутрин и късно вечер са сред най-честите рискови ситуации, с които се сблъскват шофьорите у нас, показва още изследването.
Според статистиката за 2018 г. имаме 24 загинали водачи на товарни автомобили и 274 ранени. Какъв е профилът на опасният шофьор през 2019 г. ще стане ясно в началото на юли.