Бюрокрация и удължено работно време са най-големият стрес за учителите. Това показва проучване на синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. Според допитването, учителите работят средно по 48 часа на седмица. Някои техни колеги дори достигат до 53 часа, при положение, че Кодексът на труда е фиксирал 40 като максимум.
Проучването е направено сред 6950 педагози от много градове в страната. Средната възраст на анкетираните е 55 години. До 30 години са едва 2,7% от запитаните.<br /> <br /> Синдикалистите отчитат, че това води до умора и преждевременно изхабяване на работещите в системата на средното образование. Претоварването влошава и качеството на преподаване, посочват те. Основният стрес, който влияе негативно на учителите, е безсмислената според анкетираните административна дейност, която пречи на работата с децата. Те посвещават средно по 8 часа на седмица на бумащина, нямаща нищо общо с учебния процес. 55% от тях пък са в училище или детската градина, без да имат възложени ангажименти.<br /> <br /> Изследването установява също, че преподавателската заетост на болшинството от учителите е 21 часа седмично, а за самоподготовка са им нужни средно 15 часа. Обикновено те хабят по 4 часа за извънкласни дейности и още толкова - за работа по проекти.<br /> <br /> На практика им остават едва по 5 часа, които да посветят на семейството си, при положение, че 90% от преподавателите в училище са жени. Културните дейности и развлечения на хората, които възпитават децата ни, са свити в рамките на 2 часа.<br /> <br /> Синдикатът ще информира МОН за резултатите и ще поиска допълнително заплащане за административната дейност, извършвана от учителите. Освен това ще настоява и за компенсаторни механизми, намаляващи учителската заетост. Те трябва да бъдат записани както в новия училищен закон, така и в Колективния трудов договор.<br />