Чуждестранните туристи в Слънчака въртят големи шашми
Продават скъпите си вещи, а се жалват, че са обрани
Живко Даскалов е роден на 13 март 1979 г. в Айтос. Завършил е икономика в Пловдивския университет. Влиза в системата на МВР през 2005 г. и минава цялата йерархия, докато стига до връхната точка на главен инспектор. Дълги години е началник на сектор „Убийства” в ОДМВР-Бургас. Разкрил е десетки тежки криминални престъпления, полицай на годината 2014. Оглавява най-натовареното поделение на МВР в страната - РУ-Несебър от началото на 2015 г.
В интервю Даскалов даде повече подробности около случай с британския турист, който в понеделник опита да излъже полицаите, че е ограбен по време на почивката си в к.к. Слънчев бряг, за да получи обезщетение от застраховката на скъпия фотоапарат.
-Г-н Даскалов, случаят с английския турист, който опита да инсценира кражба на пари и скъп фотоапарат, пращайки полицейските ви служители за зелен хайвер, първи ли е за този сезон? Ще алармирате ли посолството на Великобритания у нас?
- Имайте предвид, че сме в началото на сезона, нищо изненадващо няма в поведението на въпросния летовник. Засега е първият случай, при който сме установили измама. През 2017 годината разкрихме 18 подобни „кражби”, които благодарение на съвместната ни работа с колегите от ГПУ Летище-Бургас успяхме да осуетим. Туристи и от други националности практикуват тази измама. Повечето са ни ясни още докато описват проблема си при нас и настояват да си вземат документа, с който да си получат парите от застрахователя.
-Доколкото ни е известно чуждите дипломатични сили са вманиачени да защитават своите граждани и поданици, сочейки България по света като място с вихреща се престъпност. Не може ли да се реагира по-остро и с цел назидание?
- С Британското посолство работим съвместно, служителите са запознати с тези наши констатации. Чрез посолството, както и с туроператорите провеждаме редовно превантивни кампании, за да спрем това „явление”. Не е само по нашето Черноморие. Не бих се ангажирал с действия и изявления по такива измами, защото става въпрос за дипломатически отношения.
-Дайте ни повече подробности около този турист и как разбрахте, че той ви мами? Смятаме за наш дълг като журналисти да оповестим тази измама в детайли.
-По принцип действат така: заявяват, че са били ограбени няколко дни след „кражбата”, а понякога пуснатите оплаквания са 1-2 дена преди полета им на връщане. За нас това е сигурен знак, че ситуацията е съмнителна и започваме да я разследваме. Подаваме сигнал към колегите от летището, които от своя страна проверяват личните им вещи и почти винаги откраднатото се оказва в багажа на туристите. Но има и такива, които под влияние на алкохол или по други причини решават да продадат вещите си, харчат си парите, а после се жалват, че има били откраднати. Това е много труд и загуба на ценно време, преводи, разпити, вместо да хвърлим усилия за разкриване на реално престъпление.
-Вие ръководите най-тежкото полицейско управление вече 3 години. Достатъчни ли са компетентните дознатели, за да „надушат“ и разобличат подобни измамници?
- Най-опитните служители участват в проверката на постъпващите сигнали и те успяват да уловят тези неверни данни, които са ни били подадени от туристите. Има специализирани техники и признаци, които не е удачно да бъдат оповестявани в медиите.
-В какъв процент за тези материали имате съмнения, че са измама, с цел обогатяване от застраховката?
- Най-често на черно продават телефони, лаптопи, фотоапарати или друга техника. Преди да дойдат на почивка те ги застраховат в държавата, от която са, и целта е да получат обезщетение за тези предмети, като твърдят, че са им били откраднати по време на ваканционния период.
Източник: flagman.bg