Д-р Борислав Цеков: Категорично не може да се говори за ощетяване на Българската православна църква
„Категорично не може да се говори за ощетяване на Българската православна църква. Това, че се определя минимален праг на държавната субсидия, е нещо разумно, аз съм изненадан от подобни трактовки. Заедно с това трябва да имаме предвид и бюджетните възможности на държавата и това, че подобни субсидиите не могат да се разширяват до безкрайност, но държавата в случая чрез тези законодателни поправки оставя минималният, гаранционният минимум, под който независимо от политическа, парламентарна, икономическа конюнктура, докато е в сила тази законова норма, няма да бъде коригиран, няма да се слиза под него в годишните закони за държавния бюджет.“
Според Цеков субсидирането е най-важният момент в промените: „Най-важното, което се прави, е въвеждането на държавно субсидиране. Чуват се гласове, главно от протестантските деноминации и от някои други вероизповедания, че с това се нарушавала конституцията, международните актове, принципът за равнопоставеност на вероизповеданията. Веднага искам и то много ясно да подчертая, че подобни възражения не са основателни. Ако до 2014 година по силата на практиката на съда в Страсбург, се правеше опит да бъде налаган като матрица на всички държави членки на Съвета на Европа подходът, че държавата трябва да е еднакво дистанцирана от всички вероизповедания, да бъде неутрален и безпристрастен организатор на правото на вероизповедания, без специални отношения, включително с основните вероизповедания в дадена държава, след 2014 съдът в Страсбург промени практиката си. (…) Тя се обърна диаметрално, за да се съобрази със съществуващите в почти всички държави от Европа реалности , а те са, че държавата има специални отношения с едно или повече вероизповедания, включително чрез тяхното финансиране.
„Стандартът, който се въведе от 2014 година е, че държавно-църковните отношения са изцяло в преценката на съответната държава и тази преценка се базира на историческата традиция, цивилизационната принадлежност и, както казва съдът в Страсбург, актуалните баланси в обществото. Т. е., нашият законодател, ние като общество сме в правото си да въвеждаме такава държавна субсидия, включително да въвеждаме праг за тази субсидия и т.н., и това не нарушава правото на вероизповедание“, добави той.
В закона обаче има и проблемни моменти, смята експертът.
„Заедно с това с самия закон има и редица и доста спорни моменти, които засягат вече самото право на вероизповедание. Това, което протестантските, евангелистките деноминации поставят остро и аз напълно подкрепям, държавата едва ли не да лицензира местата за публична, религиозна дейност – молитвените домове и храмове, да се забранява това да бъде осъществявано на други места, освен тези, които ежегодно са декларирани от вероизповеданията, каквото задължение сега се въвежда с тези поправки“, каза Цеков.
„За да не влизаме в теориите, ще се опитам да илюстрирам защо подобен подход от страна на държавата е недопустим. Правото на вероизповедание, в един по-широк контекст, е част от свободата на съвестта. Така както ние с вас и още няколко души започнем да си коментираме в едно кафене политиката, държавата не може да дойде да ни каже: „Вие нямате правото да коментирате политиката на това място, защото то не е определено за такова и нямате право да се занимавате с това, защото не сте регистрирани като партия“, така държавата няма правото да казва на хората къде съвместно да се молят, дали да го правят в читалищен дом, на улицата или у дома“, посочи той.
Последвайте ни