Денков заговори за служебния кабинет и призна ще има ли роля в него
Това е решение, което съм взел преди месеци, посочи той
Няма как да остана (министър) в служебен кабинет. Това е решение, което съм взел преди месеци. Това заяви на брифинг министърът на образованието и науката в оставка Николай Денков.
Той обясни, че няма и друг вариант, тъй като вече е част от ПП “Продължаваме промяната”. Денков добави, че ще посвети следващите месеци да убеждава общността, че има нужда от стабилно правителство, което има мотивацията да реши съществуващите проблеми. По думите му, е прекалено рано да се каже дали би оглавил отново образователното министерство при редовно правителство.
961 млн. лв. повече е инвестирала държавата в образование и наука през последните седем месеца. От тях в детските градини, училищата и университетите са влезли 785 млн. лв. над средствата от 2021 г. За наука са отделени 176 млн. лв. допълнително в сравнение с миналата година, отчете Министерството на образованието и науката (МОН) в края на мандата на правителството.
В резултат на по-голямото финансиране от 1 април т.г. детските ясли и градини са напълно безплатни за родителите.
Правителството спази обещанието си средната учителска заплата да е с 25% по-висока от средната за страната. Това беше постигнато с двукратно увеличение на учителските възнаграждения – от 1 април и от 1 септември 2022 г. Повишени бяха също средствата за издръжка и за материалната база в детските градини и училищата. Повече пари бяха отпуснати за храна на децата до IV клас и за стипендиите на учениците. Отделно от това общо 242,6 млн. лв. влизат през тази година в предучилищното и училищното образование чрез 21 национални програми.
Общо 40 млн. лв. допълнително получиха висшите училища за издръжка и за ръст на заплатите. Двукратно скочиха стипендиите на докторантите. Осигуриха се 20 млн. лв. за възнагражденията в БАН. През 2022 г. с 28,6 млн. лв. бяха подкрепени 14 многогодишни научни програми.
МОН завърши прегледа на учебните програми по всички общообразователни предмети от I до X клас. Предстои учители, методици и психолози да преценят какво в кои от тях да променят.
Готова е системата за оценка на добавената стойност в училищната система, която използва резултатите от националното външно оценяване и матурите. Сключен е договор за прилагане на новата методика спрямо резултатите от изпитите през 2022 г.
В началото на новата учебна година ще заработи Единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание, т.нар. електронен образователен облак. Той ще осигури достъп на всички учители, ученици и техните родители до наличните електронни образователни ресурси, събрани на едно място. Облекчена е административната тежест върху учителите чрез въвеждането на Национална електронна информационна система за управление на предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО) и на Единна информационна система за изпити и прием. Подготвена е Информационна система за обработка, съхранение и управление на документи в училищата.
Приети промени в Закона за предучилищното и училищното образование осигуряват деполитизация на образователната система. Първа важна стъпка в нейната реализация на практика е новата процедура за избор на директори на детски градини и училища.
Направени изменения в Закона за висшето образование регламентират съвместното обучение на студенти от две и повече висши училища, статута и условията за прием на докторанти, финансирани по проекти, облекчен режим на прием на студенти от историческата диаспора и др.
МОН публикува две важни концепции - за нов Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите и за обединяване на висши училища в Република България. За да повиши качеството на висшето образование, министерството предостави съвременен софтуер за откриване на плагиатство на университетите и научните организации за безплатно ползване. Публикувани са за обществено обсъждане и нови минимални национални изисквания за академично израстване.
Приета е от правителството и е изпратена за одобрение от Европейската комисия новата Програма „Образование“. Първите покани за кандидатстване за 221 млн. лв. са в краен етап на подготовка. МОН подготвя документите за кандидатстване за четири инвестиционни проекта по Националния план за възстановяване и устойчивост. Успешно и без риск от загуба на средства се изпълняват проектите, финансирани по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ и от финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство.