Десислава Атанасова избухна срещу вандалите поругали храма "Св. Петка"

За пръв път за храма се споменава през XVI век, но археолози го откриват едва след Втората Световна война

Депутатката от ГЕРБ Десислава Атанасова изрази възмущението си към хулиганите, поругали храма "Св. Петка", в личния си профил във "Фейсбук". Припомняме, че столичният храм е бил поруган с червена боя и яйца. Грозната картина са заварили жените днес, които се грижат за храма.

Вижте какво написа Десислава Атанасова на личния си профил, във връзка с грозните хулигански действия на протестиращите: 

"Поредна вандалщина срещу храм на вярата.
Църквата "Св. Петка"- самарджийска, осъмна залята с червена боя.

"Св. Петка" е една от малкото действащи средновековни църкви в София. Храмът се намира в същинския център на столицата (в древност Сердика), на ул. "Съборна" в подлеза на хотел "Шератон".

За пръв път за храма се споменава през XVI век, но археолози го откриват едва след Втората Световна война. Под църквата откриват и древна римска гробница (крипта, вероятно отIV в.), върху която храмът е бил издигнат през XI век.

От църквата е останала днес неголяма част - само еднокорабна постройка, иззидана от тухли и камъни с дебели до един метър стени.

Най-ранните запазени стенописи в нея са от края на XIV век. Друг, втори стенописен слой е датиран XV-XVI век. Смята се, че горният слой е дело на зографа-монах свети Пимен Зографски. Изобразени са Христовото Рождество, Страданията на Кръста, Разпятието, Полагането в Гроба и Възкресението на Господа, както и евангелски сцени с проповедта и чудесата Христови.

Църквата е посветена на света великомъченица Параскева - Петка Иконийска (Търновска). Наричана е "Св. Петка Самарджийска", защото през Средновековието около храма живеели майстори на седла за коне (самарджии), които я поддържали и се черкували в него с вярата, че св. Петка е тяхна застъпница и закрилница.

Някои съвременници на Васил Левски, археолози и съвременни интелектуалци вярват, че Апостолът е бил препогребан в криптата на "Св. Петка".

Не знам кои сте, но щом вярата, светините и историята нямат значение за вас, то имате ли право да говорите за бъдещето, рушейки настоящето и миналото?"