В деня на матурите съветникът на образователния министър коментира в интервю за „Монитор” предлагащите се в интернет отговори и мерките за сигурност, предприети срещу преписването и измамите. Асен Александров е завършил математика през 1982 г. в Пловдивския университет и информатика през 1990 г. в Софийския университет Директор е на 51-во СОУ „Елисавета Багряна” в София. Съветник на министъра на образованието по въпросите на средното образование от 2009 г.
<strong>- Г-н Александров, как ще коментирате строгите мерки за сигурност на матурите, които МОН предприема? Прекалени ли са, или по-скоро опитът от минали години ги направи наложителни?</strong><br /> - Не мога да кажа, че са прекалени. По-скоро това са мерки за сигурност, които обществото изисква от нас. Трябва да направим всичко възможно, за да осигурим равни условия на всички зрелостници. Самите ученици също го изискват, не е справедливо един да получи високи оценки, след като е положил много труд, а друг да получи също висок резултат, но по нечестен начин.<br /> <br /> <strong>- Какво мислите относно мярката с разбърканите въпроси?</strong><br /> - В нашето училище вече прилагаме тази мярка при провеждане на тестове. По този начин има сигурност, че дадените отговори са действително на учениците. При тестовете в електронната системата Moodle, която се използва в университетите, въпросите също са разбъркани.<br /> <br /> <strong>- Тази година и родителите ще могат да наблюдават изпита по време на неговото провеждане. Има ли желаещи от вашето училище и изобщо какъв е интересът?</strong><br /> - Има желаещи родители, които всъщност ние помолихме. Хубаво е те да имат представа какво точно се случва в училището. За нас също ще е по-спокойно, защото така те ще се убедят, че учителите са много стриктни и старателни и правят всичко, което се изисква от тях.<br /> <br /> <strong>- А в национален мащаб имате ли данни какъв е интересът?</strong><br /> - Това е нова стъпка и като всяко ново нещо, предполагам, че на места има интерес, а на други &ndash; не. Има известни неудобства, защото дните, в които се провеждат матурите, все пак са работни и родителите трябва да си вземат отпуск, за да присъстват. Това е известно затруднение. Като част от нашето сътрудничество ние сме ги помолили да се включат в този процес, защото все пак интересът е общ. Ако учениците направят честен старт в живота си и покажат истинските си знания, има много по-голям шанс да продължат така и в живота. По този начин те ще свикнат с принципа, че хубавите неща се случват, след като положиш достатъчно усилия. Това е много важен урок за зрелостниците.<br /> <br /> <strong>- Всъщност МОН не се ли презастрахова с толкова много мерки?</strong><br /> - Може и така да изглежда, но ако пък не положиш достатъчно усилия, може да бъдеш обвинен, че не правиш необходимото, за да се премахнат измамите. Макар че ако трябва да бъдем съвсем обективни, възможността някъде да има злоупотреби е напълно възможна. Става дума за процес, в който са включени много хора.<br /> <br /> <strong>- Лично до вас достигали ли са сигнали, попадали ли сте в интернет на оферти за търговия с отговори?</strong><br /> - Да, отговорите се предлагат за по 100 &ndash; 150 лв. Това е доста рисково, защото може да се окаже, че изобщо не са помогнали.<br /> <br /> <strong>- Вие сте директор в едно от най-желаните училища в София. Как върви записването на първокласници. Колко заявления имате засега, очаква ли се да има много некласирани деца?</strong><br /> - Има около 400 заявления за 90 места. Очевидно е, че няма да можем да удовлетворим всички желания, защото просто нямаме място. В общи линии критериите ни предвиждат да приемем приоритетно децата, които са най-близо до училището. Сигурен съм, че голяма част от родителите, подали заявления при нас, са пуснали молби за прием и в други училища.<br /> <br /> <strong>- Редът на записване ще има ли някакво значение в 51-во СОУ при равен брой точки?</strong><br /> - Миналата година се случи така, че да няма. Ако има две или три деца с равен брой точки, ще търсим вариант да ги приемем всичките. Ако обаче има 10 - 20 деца с равен брой точки, тогава има два варианта &ndash; да ги класираме според реда на записване или чрез жребий. Родителите обаче като че ли отхвърлят варианта с жребия, вижда им се малко несериозен.<br /> <br /> <strong>- През новата учебна година учителите в първи и пети клас ще трябва да преподават по новите учебни програми, но по старите учебници. Ще се справят ли според вас?</strong><br /> - Не мога да си представя, че един учител в първи клас ще има проблем да предаде материала без учебник. Все пак това са педагози с много опит, не мисля, че ще се затруднят особено. В пети клас, доколкото си спомням, имаше проблем с историята. Не мисля, че учителите ще се затруднят да преподават предвидения материал. <br /> <br /> <strong>- Вашето училище е известно с етичния кодекс, който предвижда определени наказания, свързани с поведението на учениците в социалните мрежи. Мислите ли да правите някакви добавки към него през новата учебна година?</strong><br /> - Определено ще има промени. Етичният кодекс трябва да бъде синхронизиран с новия Закон за предучилищно и училищно образование. В него са залегнали повече позитивни методи на въздействие и в този смисъл ще работим за разширяване на подходите за оказване на позитивно въздействие на учениците.<br /> <br /> <strong>- Значи няма да работите в посока наказания, а по-скоро ще се насочите към превенцията?</strong><br /> - Наказания си имаме достатъчно. И двете вървят ръка за ръка, но трябва да се наблегне повече на превенцията. Наказанията по-скоро са маркер за границата, която не може да се преминава. И ако тази граница бъде прекрачена, няма как да не си санкциониран.<br /> <br /> <strong>- След писмо на ученик от вашето училище министър Кунева реши да се обсъди възможността от следващата година графата &bdquo;Забележки&ldquo; вече да се нарича &bdquo;Бележки&ldquo; и там да се пишат и похвали. Какво мислите за тази идея, имат ли децата нужда от повече поощрения? </strong><br /> - Децата имат нужда от поощрения и със сигурност ще има графа, която може да се нарича, да речем, &bdquo;бележки или отзиви върху поведението на ученика&ldquo;, които да отразяват и положителните прояви. Дори помолих учителите, когато децата направят нещо добро, да пишат на родителите по електронния дневник. Специално в нашето училище те четат повече съобщенията, които получават по мейла. И, общо взето, насърчавам похвалата, връчването на грамота или награда за всяко положително нещо. Мога да дам конкретен пример - помолих учителките, а съм чул, че и в други училища го правят, когато проверяват писмени работи в 1-ви и 2-ри клас, да подчертават със зелено там, където децата са се справили добре, и с червено &ndash; където има грешки. Това е важен момент, защото подобни деликатни методи оказват влияние.<br /> &nbsp;